Google podkreśla, że AMP nie jest czynnikiem rankingowym, a co za tym idzie, stworzenie strony AMP nie wpłynie pozytywnie na pozycjonowanie naszej strony internetowej. Wszyscy wiemy jednak doskonale, że szybkie załadowanie się strony poprawia User Experience. A to już może przełożyć się na wzrost konwersji – idąc dalej – na większe zyski.
AMP to skrót od angielskiego Accelerated Mobile Pages (pl. Przyspieszone Strony Mobilne). Jest to technologia budowania mobilnych stron internetowych, rozwijana od 2015r. w ramach open source’owego projektu, któremu przewodniczy Google.
Celem projektu jest poprawa doświadczeń użytkowników Internetu mobilnego przez tworzenie szybko ładujących się stron – stron, które szybko wczytają się także przy korzystaniu z pasma danych pakietowych o mniejszej przepustowości.
Strony mobilne stworzone przy pomocy tej technologii szybko wczytują się więc na każdym urządzeniu (potencjalnie także na komputerach!), bez względu na wybraną przeglądarkę. Stworzenie strony w wersji AMP poprzez poprawę UX może zwiększyć ruch na stronie, poprawić konwersje i znacząco zmniejszyć współczynnik odrzuceń. Poza tym dla stron AMP Google zarezerwowało w wynikach mobilnych karuzelę najważniejszych wydarzeń – strony, które nie zostały napisane zgodnie z tym standardem, nie będą się tam wyświetlać. Informował o tym w 2016r., podczas konferencji SMX West Dave Besbris – wiceprezydent inżynierii w Google.
Strony AMP oznaczone są ponadto specjalną ikoną z błyskawicą, która podkreśla cel współtwórców technologii.
Na strony AMP składają się przede wszystkim:
AMP HTML – w zasadzie standardowy język HTML, który rozszerzony został o niestandardowe tagi AMP. Aby zapewnić stabilną pracę strony posiada on także pewne ograniczenia w użyciu niektórych elementów kodu HTML oraz w stylach CSS. Poza tym tworząc strony AMP nie można umieszczać w kodzie napisanych przez siebie funkcji JavaScript. Polecenia JavaScript, które chcielibyśmy zastosować, mają być zastąpione przez niestandardowe elementy AMP. Wyjątkiem są reklamy AdSense, dla których powstała odpowiednia biblioteka.
AMP JavaScript – biblioteka odpowiedzialna za ładowanie treści i innych zasobów na stronie, która zapewnia jej wysoką wydajność m.in. dzięki asynchronicznemu pobieraniu danych z zewnętrznych źródeł. AMP JS zapewnia też niestandardowe tagi, o których pisaliśmy w poprzednim punkcie.
AMP Cache – bazujący na proxy system przechowywania stron AMP, dzięki któremu ich treść wyświetla się użytkownikom niemalże natychmiastowo. Początkowo witryny były przechowywane tylko w pamięci podręcznej Google. Już od prawie roku w projekcie uczestniczy także firma Cloudflare.
Zgodnie z informacjami zamieszczonymi na blogu Google dla Webmasterów, od lutego 2018 roku zawartość podstrony AMP musi być zgodna z zawartością odpowiadającej jej podstrony w pełnej wersji serwisu (oznaczanej za pomocą znacznika rel=”canonical”).
Jeśli Google stwierdzi, że wersja AMP nie odpowiada zawartości strony kanonicznej, webmaster otrzyma przez Google Search Console stosowną informację. Co istotne po stwierdzeniu rozbieżności, strona AMP nie będzie wyświetlana przez Google w miejscach przeznaczonych tylko dla AMP. Poza tym wyszukiwarka Google będzie wyświetlać użytkownikom bogatszą, być może wolniej ładującą się stronę kanoniczną.
Technologia AMP to wciąż rozwijany standard, który może pomóc nam poprawić User Experience. Z pewnością warto zapoznać się z nim i obserwować rozwój projektu, jednak nie jest to (przynajmniej na tę chwilę) technologia, którą musi wdrożyć każdy. Ze względu m.in. na karuzelę najważniejszych wydarzeń technologia ta niesie póki co najwięcej korzyści dla serwisów z newsami. Warto jednak pozostać czujnym, biorąc pod uwagę chociażby to, jak mocno Google naciska na dostosowywanie stron do urządzeń mobilnych. Być może w przyszłości AMP staną się jednak jednym z czynników rankingowych, a tym samym ich stworzenie będzie niezbędne z punktu widzenia pozycjonowania.
Źródła: AMP Project, Pomoc Google (1, 2, 3), Google Webmaster Central Blog, Stone Temple, The SEM Post, Cloudflare AMP Cache, Search Engine Roundtable
Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.
Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!
Zero spamu, tylko konkrety!
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: