Podobno pisać każdy może. W końcu od młodości uczono nas, jak tworzyć rozprawki, eseje czy opisy. Wielu osobom wydaje się, że w takim wypadku napisanie dobrego tekstu na stronę internetową będzie dziecinnie proste. Jak się jednak często okazuje – wcale tak nie jest. Jak udowadniają badania, internauta to specyficzny czytelnik, dlatego i teksty tworzone z myślą o nim muszą być napisane przede wszystkim zrozumiale i przejrzyście, bez zbędnego wodolejstwa.
I tak, i nie. Według badań przeprowadzonych przez Jacoba Nielsena jeszcze w latach 90. tylko 16% osób czyta tekst słowo w słowo. Większość tylko skanuje go w poszukiwaniu informacji, jakich potrzebuje. Nie oznacza to, że internauta jest osobą, która jest zbyt leniwa, by skupić się na tekście. Po prostu zazwyczaj w Internecie szukamy konkretnych odpowiedzi na dane pytanie. Poza tym, czytanie z ekranu komputera czy urządzenia mobilnego jest o wiele bardziej męczące dla oczu, przez co trudniej jest się skoncentrować na tekście.
Co więcej, mówi się, że decyzję o tym, czy pozostajemy na danej stronie internetowej czy też nie podejmujemy w ciągu niecałej sekundy – i mniej więcej tyle czasu mamy na to, aby zachęcić do pozostania na stronie. Jak więc to zrobić?
Istnieje tak naprawdę jedna główna zasada pisania tekstów na stronę – piszemy go DLA czytelnika. Dlatego właśnie warto kierować się kilkoma podstawowymi regułami:
1. Pisz zwięźle i zrozumiale – kieruj się zasadą im krócej tym lepiej. Wodolejstwu mówimy stanowcze NIE! Nie stosuj też skomplikowanych wyrażeń. Koniec końców nie chodzi o to, by udowodnić czytelnikowi, że jest głupszy. Wszelkie skomplikowane sformułowania staraj się wytłumaczyć.
2. Nie bój się powtórzeń – internauta nie zwraca aż tak wielkiej uwagi na wszelkiego rodzaju powtórzenia. Jeśli od tego zależy zrozumienie tekstu – używaj ich (oczywiście w rozsądny sposób).
3. Ułatw życie osobom, które skanują tekst – podziel go na akapity, używaj wypunktowań, podkreślaj/pogrubiaj co ważniejsze rzeczy. Nie przesadzaj i nie stosuj zbyt wielu kolorów (patrz – obrazek), ale internauci na pewno będą wdzięczni za odpowiedni podział treści.
4. Nie powtarzaj treści – niech każdy akapit wniesie coś nowego, pożytecznego dla czytelnika.
5. Zaczynaj treść od wniosków – dziwne? Niekoniecznie. Pamiętaj, że użytkownicy poszukują konkretnych informacji i to o nich należy napisać już we wstępie.
6. Twórz zdania krótkie i w stronie czynnej – od 10 do 20 słów na zdanie wystarczy, by przekazać odpowiednią treść. Zamiast „Artykuły zostały wyprodukowane w naszej firmie” napisz też coś prostszego – „Wyprodukowaliśmy artykuły” będzie informacją konkretną i zwięzłą.
7. Bądź w miarę obiektywny – internauta domyśli się, że nie ma badań dowodzących, że to właśnie twoje produkty czy usługi są „najlepsze na świecie”.
Warto również dodawać grafiki nawiązujące do tematu czy nagrania wideo. Nie ma co się oszukiwać, stajemy się społeczeństwem obrazkowym i warto to wykorzystać.
Tworząc tekst, zawsze pamiętaj, dla kogo tak naprawdę piszesz treści. Określ użytkownika, któremu chcesz przekazać informacje i postaraj się zaspokoić właśnie jego potrzeby. W efekcie to właśnie na twojej stronie internetowej zostanie dłużej i być może to właśnie u ciebie zakupi produkty lub usługi.
Sztuka webwritingu wymaga sporo praktyki. Dlatego też obserwuj, próbuj, skracaj maksymalnie swoje teksty. Dzięki temu zaczniesz tworzyć treści przydatne, zwięzłe i zrozumiałe – a takie w sieci są najbardziej popularne.
Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.
Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!
Zero spamu, tylko konkrety!
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: