Marketerzy odpowiedzialni za promocję marek, wciąż poszukują nowych sposobów na dotarcie do klientów. W ostatnich latach coraz popularniejszym elementem budowy marki, czyli brand buildingu stał się marketing w wyszukiwarkach. To dzięki niemu możliwe było przyciągnięcie do siebie niezagospodarowanej grupy internautów, co przyczyniło się nie tylko do zdobycia potencjalnych konsumentów, ale również do zwiększenia wśród nich rozpoznawalności i świadomości danej marki.
Do niedawna wyszukiwarki nie były dla marketerów atrakcyjnym kanałem reklamowym. W dobie Internetu trudno jednak było całkowicie pominąć rozwiązania, które dają nam takie systemy jak Google AdWords, Trends czy DoubleClick. Ogromne możliwości reklamowe i analityczne pozwalają na coraz dokładniejsze kierowanie naszych treści do określonych grup odbiorców, zgodnie z ich preferencjami, zachowaniami czy panującymi trendami.
Dzięki odpowiednio sprzężonym działaniom, firmy mogą o wiele lepiej poznać klientów, a także odpowiadać na ich aktualne potrzeby. Nowoczesny marketing w wyszukiwarkach nie polega dziś wyłącznie na sprzedaży produktów, ale również na brand buildingu, a więc przemycaniu konkretnej marki do świadomości ściśle określonych grup odbiorców. Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez Google i Ipsos MediaCT, rozpoznawalność top of mind (pierwsza myśl przychodząca do głowy) marek wykorzystujących wyszukiwarki w swoich działaniach marketingowych wzrasta średnio o ok. 7 punktów procentowych, w stosunku do wartości bazowej. To oznacza, że naprawdę warto.
Warto mieć także świadomość tego w jaki sposób korzystają dziś z wyszukiwarek użytkownicy Internetu. Są trzy formy wprowadzania zapytań zakupowych, które marketerzy muszą mieć w swojej głowie przed rozpoczęciem planowania kampanii.
Dzięki monitoringowi fraz wyszukiwanych przez internautów, możliwe będzie wyodrębnienie dla siebie pewnej ścieżki tematycznej, na którą będziemy zapraszać potencjalnych nabywców. Będzie ona prowadziła od zbudowania świadomości i rozpoznawalności naszej marki, przez prezentację produktów, aż po podjęcie decyzji o zakupie. Aby jednak tego dokonać niezbędne jest bardzo precyzyjne kierowanie naszych reklam i staranne dobieranie tematów oraz słów kluczowych.
Użytkownicy wyszukiwarek są często nazywani największą grupą fokusową w czasie rzeczywistym. Dlaczego? Ponieważ miesięcznie w Google mamy do czynienia z ponad 100 miliardami wyszukiwań. Co ciekawe aż 15% z nich jest zupełnie nowych. To idealnie obrazuje jak dynamicznie w sieci zmieniają się trendy i zapytania. Warto więc śledzić wyniki, statystyki i analizować aktualnie pojawiające się tendencje wśród użytkowników.
Doskonale wykorzystał ten element znany producent chusteczek higienicznych – Kleenex, który śledząc wzrost zapytań dotyczących grypy i przeziębienia był w stanie odpowiedzieć na zapotrzebowanie konsumentów w konkretnych regionach USA. Pozwoliło to na osiągnięcie 40% wzrostu sprzedaży oraz znaczną poprawę rozpoznawalności marki.
Śledzenie aktualnych trendów w wynikach wyszukiwania pomogło również marce L’Oréal Paris, która odpowiedziała na rosnącą popularność rozjaśniania włosów metodą ombre hair, tworząc innowacyjny produkt i reklamując go w sieciach społecznościowych oraz wyszukiwarce. Farba, którą można było zastosować samodzielnie w domu zdobyła ogromną popularność, a sama marka zyskała bardzo wartościowych klientów.
Zazwyczaj w przypadku standardowych kampanii w wyszukiwarkach marketerzy dążą do konwersji, a więc do zakupu lub do wykonania przez użytkownika określonej czynności. W przypadku brand buildingu jest jednak nieco inaczej. Działania te mają bowiem doprowadzić do podjęcia decyzji zakupowych odłożonych w czasie. Najważniejsze jest tutaj budowanie wizerunku marki i jej spójności z tematem zdobywającym popularność, takim jak wspomniane włosy ombre, maraton czy grypa. Mierzona powinna być więc rozpoznawalność marki, ale też wzrost odwiedzin na stronie i czas przebywania na niej, wzrost zapytań z kategorii branded search, jak również skuteczność linków sponsorowanych i innych form reklamy w Internecie.
Skuteczne kreowanie marki zależy od odpowiedniego zrozumienia zachowań konsumentów oraz ich potrzeb, a jednocześnie reagowanie na pojawiające się trendy. Silna, rozpoznawalna marka jest w stanie wpłynąć na ich decyzje, a w dłuższej perspektywie zyskać ich lojalność. Dlatego reklama w wyszukiwarkach jest dziś coraz popularniejszą metodą na dotarcie do nowych odbiorców. Liczne narzędzia analityczne oraz formaty reklamowe umożliwiają kierowanie konkretnych treści do konkretnych użytkowników sieci, o wiele bardziej dokładnie niż dzieje się to w przypadku standardowych działań ATL.
Źródła:
Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.
Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!
Zero spamu, tylko konkrety!
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: