Na początek krótkie przypomnienie, że zależnie od strategii, specyfiki branży, możliwości, planów, budżetów, ustawień, wybranych fraz itd. stosujemy różne dopasowania fraz kluczowych.
Najbardziej przewidywalne jest dopasowanie ścisłe (oznaczone w koncie, przed i po frazie, nawiasami []). Tutaj tylko po wpisaniu dokładnie takiego wyrażenia jak sobie życzymy, pojawi się nasz link sponsorowany.
Kolejne dopasowanie do wyrażenia (oznaczone w koncie, przed i po frazie, cudzysłowami „”) zezwala na indywidualne dopiski użytkownika. Np. po frazie „kwiaty warszawa” reklama pokaże się, gdy internauta wpisze: „tanie kwiaty warszawa dla ukochanej kupię dziś z dowozem po godzinie 16 pod jej dom za darmo”, ale nie pokaże się gdy użytkownik wpisze: kwiaty tanie Warszawa. Wykluczone są zatem wszelkie modyfikacje w środku frazy – składającej się z więcej niż jednego słowa. Możliwe są natomiast literówki, błędy, zapisy w liczbie mnogiej oraz różny zapis wielkości liter.
Dopasowanie luźne (bez oznaczeń w koncie, przed i po frazie) umożliwia wpisy bliskie i dalsze od zadanej frazy. I np. przy frazie „kwiaty warszawa” reklama pojawi się, gdy internauta wpisze: kwiaty warszawa Ursynów, kwiaty z warszawskich kwiaciarni kupię dziś, warszawa kwiaty tanio itp. Przy tym dopasowaniu link może być również widoczny przy: bukiety Mokotów, czy wiązanki na ślub tanio w warszawie na sobotę.
Tak dalekie skojarzenia fraz przy dopasowaniu luźnym doprowadziło do wprowadzenia dopasowania z modyfikatorem dopasowania przybliżonego. Takie dopasowanie (oznaczone na koncie, przed frazą znakiem +) umożliwia większą kontrolę wyświetleń i niepokazywanie reklam np. po synonimach i skojarzeniach dalekich od naszego zamysłu. Przy użyciu + wskazujemy, który element frazy (możemy bowiem oznaczać pojedyncze słowa w frazie kluczowej) musi być częścią zadanego zapytania do Google, aby reklama mogła zostać wyświetlona. Np. po wyrażeniu „+kwiaty warszawa” reklama nie będzie widoczna po „wiązanki warszawa”.
Z powyższych dopasowań skorzystać można w każdym momencie kampanii. Często w jednej grupie reklam stosuje się wszystkie dopasowania i po analizie efektów – wprowadza kolejne zmiany. Wszystko zależy od wskazanych wyżej strategii, specyfiki branży etc. etc.
Użycie innych dopasowań niż ścisłe doprowadza zatem do sytuacji, że reklamy mogą być widoczne po bardzo… indywidualnych zapytaniach. Oto krótka lista najciekawszych fraz z ostatniego okresu pracy z kontami:
najgłempsze polskie morze (fraza dopasowania do „polskie morze”)
najgłempsze polskie może („polskie morze”)
boby sapp vs. pudziań (fraza „sap”)
seksbomba toruń („hotel Toruń”)
jak bocian zachęcił zwierzęta do sprzątania stawu i lasu (fraza w kampanii: „sprzątanie sopot”)
gniecie mnie sandal na obcasie w duży palec co zrobic („sandały na obcasach”)
imprezy dla dzieci w gdańsku („klub go go w sopocie”)
list do kolegi na detoksie („ośrodek uzależnień”)
oprysk na komary dla królików („oprysk na komary”)
łóżko dzieciece z drewna litego dla ksiezniczki („łóżko dziecięce”)
atrakcje dla dzieci wielkopolska („ogrodzenia wielkopolska”)
chcę na wakacje na malediwach, ale mojego starego na to nie stać („wakacje na malediwach”)
portal randkowy dla singlów i nie tylko („nice”)
ekskluzywny hotel w karpaczu za 20 zł („hotel karpacz”)
Podsumuję krótko, że rolą specjalisty AdWors jest śledzenie realnych wpisów do wyszkuwiarki, wyłapywanie takich (i wielu innych mniej zaskakujących) fraz oraz ich blokowanie poprzez wykluczenie na stałe z kampanii.
Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.
Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!
Zero spamu, tylko konkrety!
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: