Ikona 02:50 min Ikona Sunrise System 04.04.2013

Od 22 marca właściciele stron internetowych mają obowiązek informować użytkowników o możliwości zablokowania tzw. ciasteczek przechowywanych na naszych komputerach. Co to oznacza w praktyce dla przeciętnego internauty? Oto krótki informator dla niezorientowanych.

 

 

Od niedawna na stronach internetowych możemy zauważyć takie informacje: „W naszym serwisie używamy plików cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.” Dla jednych to tylko kolejny spam, szybko zamykany krzyżykiem. Inni natomiast w nowej regulacji widzą szansę na uniezależnienie się od reklamodawców.  Czy jednak zablokowanie ciasteczek uchroni nas przed reklamami? Odpowiedź jest przecząca.

 

Czym są „cookies”?

 

Ciasteczka (z ang. cookies) to niewielkie pliki tekstowe wysyłane przez każdy odwiedzany przez nas serwis internetowy i zapisywane w komputerze, z którego korzystamy podczas przeglądania stron internetowych. Działanie plików cookies jest bardzo proste – zapamiętują naszą aktywność w Internecie. Pozwalają na gromadzenie danych statystycznych, a także optymalizację korzystania ze strony internetowej.

 

Kto czerpie korzyści z ciasteczek?

 

Pliki cookies umożliwiają stronom internetowym rozpoznawanie treści preferowanych przez użytkownika. Akceptując pliki cookies filmy, zdjęcia, teksty, reklamy i informacje adresowane są do Ciebie, gdyż odzwierciedlają Twoje upodobania. Lubisz robić zakupy w sklepach internetowych? Ciasteczka pozwalają np. na zapamiętanie zawartości koszyka podczas zakupów. Dzięki nim także zachowuje się bieżąca sesja, wybrane ustawienia języka, strefy czasowej, czy rozdzielczości ekranu na stronie internetowej.

Pożytek z ciasteczek jest obustronny – tak dla użytkownika, jak dla właściciela serwisu. Temu pierwszemu ułatwia poruszanie się po serwisie, dzięki zapamiętanym preferencjom, natomiast temu drugiemu pomaga ulepszyć strukturę i zawartość witryny, co przyciągnie nowych użytkowników i w ten sposób koło się zamyka.

Jest jeszcze trzecia grupa, która zyskuje na informacjach przechowywanych w formie cookies – to firmy analizujące ruch wewnątrz sieci. Pozyskane materiały pozwalają im na generowanie danych statystycznych na temat internautów, a tym samym dopasowanie reklam, filmów, czy ankiet do ich aktywności.

 

A co z reklamami?

 

Oczywiście mało kto lubi reklamy, jednak zablokowanie ciasteczek nie spowoduje ich zniknięcia. Do naszych komputerów będą wówczas przesyłane reklamy dopasowane przypadkowo, podobnie jak inne informacje, które przeglądamy w Internecie. Spowoduje to wyświetlanie reklam i ofert nie przeznaczonych bezpośrednio dla nas. Na zablokowanie reklam istnieją inne sposoby, więc jeśli już godzimy się na ich wyświetlanie, to czy nie lepiej, aby odzwierciedlały nasze zainteresowania?

 

Co po wyłączeniu plików cookies?

 

Wraz z zablokowaniem ciasteczek znikną preferowane przez użytkownika ustawienia. Skutkiem tego może być niepoprawne wyświetlanie niektórych informacji, które do tej pory bez trudu odnajdywaliśmy. Wszystkie wprowadzone raz dane przy każdym wyjściu ze strony będą się resetowały, bo nie zostaną zapisane w formie ciasteczek.

Bez zapamiętanych cookies musielibyśmy na przykład wciąż na nowo wpisywać login i hasło w skrzynce e-mailowej wraz z każdą próbą przeczytania kolejnego maila. Podobnie w sklepie internetowym – za każdym razem, kiedy zechcielibyśmy dodać nowy produkt do koszyka, po ponownym wejściu do sklepu poprzednio wprowadzone dane zostałyby utracone. W ten sposób wciąż musielibyśmy zapełniać go od nowa.

 

 

Przeglądarki internetowe domyślnie akceptują pliki cookies. Rozwiązanie, które każe akceptować internautom zapisywanie ciasteczek, opiera się na wolności wyboru każdego użytkownika Internetu. Od tej pory może on świadomie decydować o tym, czy pozwoli na przechowywanie ciasteczek, a w praktyce – czy chce spersonalizować treści docierające do niego z sieci.

Czy  regulacja wprowadzona 22 marca służy naszemu dobru, czy jest po prostu akcją informacyjną o tym, co było w naszym zasięgu od zawsze? Przecież wcześniej też nikt nam nie zabraniał zablokować ciasteczek. Po prostu niewielu z nas uświadamiało sobie, że ma taką możliwość.

Źródła: wszystkoociasteczkach.pl

 

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.

Bezpłatne kursy digital marketingu – online!
Sprawdź
Efektywna firma w necie – kanał You Tube

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Oglądaj na YouTube!

 

Zapisz się do newslettera

Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!

Zero spamu, tylko konkrety!

Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Udostępnij:
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 02:50 min 23.04.2013 Nowelizacja z 21 grudnia 2012r. ustawy Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. 2004 nr 171 poz. 1800 z poz. zm.) wniosła sporo zmian zarówno do życia internautów jak i właścicieli stron internetowych. Od 22 marca 2013r. na wielu stronach zaczęły pojawiać się informacje, że dana witryna korzysta z plików cookie i że korzystanie z nich jest niezbędnym elementem działania witryny. W podobnym tempie zaczęły powstawać firmy, które za niewielką opłatą wprowadzają odpowiedni kod na stronę. Pytanie tylko, kogo faktycznie dotyczy wspomniana nowelizacja? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 03:00 min 26.11.2013 Zjawisko crowdsourcingu w Polsce znajduje się jeszcze w powijakach, gdy tymczasem stanowi jedno z najchętniej wykorzystywanych rozwiązań w Europie Zachodniej oraz Stanach Zjednoczonych. Wpłynęło znacząco na zmianę podejścia do komunikacji z odbiorcą, włączając konsumentów w wymyślanie nowych projektów. Czy potęga tłumu jest szansą na sukces? Jak racjonalnie wykorzystać mądrość zbiorową? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 02:55 min 18.01.2013 Każde pokolenie różni się czymś od poprzedniego i ma swoje indywidualne cechy oraz  zachowania. Nie inaczej jest z tak zwaną „generacją Y”, która nastąpiła po „X” i jest jej całkowitym przeciwieństwem. Badania nad tym, czym jest dla niej Internet i w jakim stopniu go używa, pozwalają na wysunięcie interesujących wniosków.  Ankietę, która objęła kilkanaście krajów z całego świata (w tym Polskę), przeprowadził InsightExpress. Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.5 / 5. Vote count: 22

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.5 / 5. Vote count: 20

No votes so far! Be the first to rate this post.

Samodzielne pozycjonowanie strony Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700