Twitter i Facebook to znane portale społecznościowe, które coraz częściej wykorzystywane są jako kanał promocyjny. W chwili ich pojawienia się nikt jednak nie przypuszczał jak duży wpływ wywrą na społeczeństwo oraz pozycjonowanie i ogólnie marketing w wyszukiwarkach. Od kiedy w 2010 roku przedstawiciele Google przyznali, że Facebook oraz Twitter oddziałują ją na ranking wyników wyszukiwania, wszyscy zaczęli się zastanawiać jakie dokładnie czynniki są brane pod uwagę i jaka jest ich realna wartość.
Jeszcze w czerwcu 2010 roku najsilniej skorelowane z wysoką pozycją były takie czynniki jak adres, zawierający wyrażenie kluczowe, np. www.akumulatory.pl, oraz liczba wartościowych linków prowadzących do strony.
Czy dane o wpływie facebook’owych share’ów dotyczyły wystarczająco dużej liczby witryn, aby móc uznać ich autentyczność?
Wątpliwości dotyczące możliwości zniekształcenia wyników badań przez przypadkowo pojawiające się w grupie eksperymentalnej share’y, rozwiewa dr Matt Peters z SEOmoz, dostarczając większą liczbę danych:
Poniższy wykres prezentuje korelację wskaźników społecznościowych z uwzględnieniem wpływu linków. Wciąż zauważalne są pozytywne rezultaty w pozycjonowaniu pomiędzy linkami z portali społecznościowych a wysokimi pozycjami witryny. Można również zauważyć osłabienie korelacji z Twitterem, co wskazuje na obniżenie jego mocy jako czynnika rankingowego.
Bez względu na nasze sympatie lub antypatie do portali społecznościowych, w świetle powyższych badań należy uznać ich znaczenie jako czynników rankingowych. Witryny znajdujące się na pierwszych miejscach wyników wyszukiwania są w większości przypadków przykładem dla tych, które także pragną zaistnieć na wysokich pozycjach. Ignorowanie możliwości, jakie stwarza obecnie Facebook czy Twitter, nie jest najlepszym rozwiązaniem, jeśli zależy nam na odniesieniu sukcesu rynkowego.
Oczywiście wartość poszczególnych czynników rankingowych ulega zmianom wraz z modyfikacjami algorytmu i aby zgłębić dokładnie ten temat niezbędne są dodatkowe badania i testy. Póki co, nie ulega wątpliwości, że zarówno Facebook, jak i Twitter mogą okazać się bardzo pomocne w pozycjonowaniu, dlatego warto mieć je na uwadze.
Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.
Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!
Zero spamu, tylko konkrety!
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: