Hodowla linków, szalenie popularna gra społecznościowa – to nie jedyne skojarzenia, jakie powinien mieć internauta ze słowem „farma”. Wielkie farmy prowadzi bowiem… Google – gromadząc w jednym miejscu tysiące serwerów, które tworzą centra danych dla wyszukiwarki. Liczby działają na wyobraźnię: 45 tysięcy serwerów rozsianych na farmach Google na całym świecie.
Nieprzypadkowo wątek ten poruszamy w kontekście pozycjonowania i różnic w wynikach wyszukiwania.
Różnice w wynikach wyszukiwania wynikają stąd, iż Google posiada liczne centra danych (tzw. DC – Data Center), które ciągle aktualizują swoje bazy. Aktualizacje baz danych Centrów nie są jednoczesne, w związku z czym mogą występować znaczne różnice w pozycjach serwisu zajmowanych w wyszukiwarce.
Co więcej, to algorytm wyszukiwarki Google decyduje o tym, czy serwer, który odpowie na podane zapytanie, będzie się mieścił przykładowo w Danii, Brazylii czy Japonii. Wyszukiwarka Google ściągnie bowiem wyniki z serwera, który jest w danej chwili najmniej obciążony.
Google nie ujawnia szczegółowych informacji dotyczących data center. Firma uważa, że dane takie jak: wykorzystanie wielkości i mocy jego centrów danych mogą być cenne dla konkurentów. Nie wiadomo między innymi, ile dokładnie Google posiada centrów danych. W każdym razie są ich dziesiątki – co oczywiście w pewnym sensie utrudnia pozycjonowanie, ponieważ śledzenie efektów SEO jest nieco bardziej skomplikowane.
Google nie ujawnia również wielkości poszczególnych budynków centrum danych. Wg danych, jakie udało się uzyskać, przykładowo w Dallas, Oregon, serwerownia Google składa się z trzech budynków data center o powierzchni 68.680 stóp kwadratowych, budynku administracji o powierzchni 20.000 stóp kwadratowych, „tymczasowej sypialni pracownika” zajmującej 16.000 stóp kwadratowych oraz 18.000 stóp kwadratowych obiektu do chłodni kominowych.
Inną przyczyną omawianych rozbieżności w wynikach pozycjonowania jest personalizacja.
Gdy użytkownik jest zalogowany do jakiegokolwiek konta bądź usługi Google (Gmail, Webmaster Tools, Analytics), wyszukiwarka gromadzi informacje o tym, czego szuka, jakie strony odwiedza, w co klika. Na podstawie zebranych danych wyświetla spersonalizowane wyniki. Ma to na celu dostarczanie użytkownikowi najbardziej przydatnych i trafnych informacji.
Personalizacja wyników możliwa jest również bez logowania. Google dostosowuje wówczas funkcjonalność wyszukiwania, w oparciu o wcześniejszą aktywność w sieci powiązaną z przeglądarką, za pomocą pliku cookie. Funkcję dostosowywania wyników można wyłączyć, klikając w link Historia online znajdujący się w prawym górnym rogu strony wyników wyszukiwania, a następnie klikając opcję „Wyłącz dostosowywanie w oparciu o aktywność związaną z wyszukiwaniem”.
Przy porównywaniu efektów pozycjonownia, czyli pozycji w wyszukiwarce Google.pl warto pamiętać o powyższych zależnościach i porównywać przy każdorazowym wyborze tej samej opcji: ‘Szukaj w internecie’ bądź ‘Tylko język polski’.
System, który gwarantuje nasza firma poprzez odrzucanie dwóch skrajnych wyników z badań pozycji, daje pewność, że raportowany wynik pozycjonowania będzie średnią z zajmowanych pozycji w określonym miesiącu, dzięki czemu raporty są najbardziej miarodajnie, jak to tylko możliwe w kontekście funkcjonowania wyszukiwarki w oparciu o wiele centrów danych i dziesiątki tysięcy serwerów rozsianych po całym świecie.
Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.
Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!
Zero spamu, tylko konkrety!
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: