Nasi klienci często pytają, w jaki sposób można poradzić sobie z obostrzeniami Google dotyczącymi duplicate content – często powielają bowiem ciekawe, autorskie treści dotyczące swojej oferty czy działalności na kilku różnych podstronach serwisu. Z puntu widzenia pozycjonowania nie jest to dobre rozwiązanie, jednak jak najbardziej zrozumiałe: jeśli jakiś tekst jest marketingowo skuteczny, a dodatkowo bardzo trafny – istnieje pokusa, by go eksponować w różnych miejscach. Duplicate content ma miejsce także, gdy do adresów strony dodawane są różne zmienne, np. numer trackingowy, identyfikator sesji czy rodzaj sortowania, a zawartość jest niemalże identyczna, np.:
http://nazwa-strony.pl/produkt.php?id=laptopy
i http://nazwa-strony.pl/produkt.php?id=laptopy&sort=asc
przy założeniu, że wszystkie produkty wyświetlane są na jednej stronie.
Wyszukiwarka rządzi się jednak swoimi prawami: indeksowane strony powinny być unikalne – tak, aby użytkownicy mieli możliwość dotrzeć do jak największej puli wyników nie tylko adekwatnych do zapytania, lecz także zróżnicowanych. Z tego względu potrzeba dwu- czy kilkakrotnego wykorzystania tych samych treści na różnych stronach oznacza, że należy wskazać wyszukiwarce strony preferowane do indeksowania.
Są sytuacje i serwisy, gdy standardowe metody, które mogłyby zniwelować negatywny wpływ duplicate content na pozycjonowanie, nie mogą być zastosowane – na przykład: przekierowanie 301 może spowodować nieprawidłowości w działaniu sklepu internetowego. W takich przypadkach pomocne są tzw. „canonicale”, czyli użycie tagu:
<link rel=”canonical” href=”http://www.przykładowastrona.pl/” >
gdzie wskazany URL jest tym preferowanym do indeksowania.
Co ważne, powyższy tag można już stosować przy stronach o różnych domenach, na przykład www.przykładowastrona.pl i www.duplicatecontent.com. Można je oczywiście także wykorzystywać w przypadku zduplikowania treści na subdomenach, dla przykładu:
– przykładowastrona.com
– www.przykładowastrona.com
– przykładowastrona.com/
– www.przykładowastrona.com/
– przykładowastrona.com/index.php
– www.przykładowastrona.com/index.php
– przykładowastrona.com/index.html
– www.przykładowastrona.com/index.html
oraz w przypadku protokołów http i https.
Więcej na tematy powiązane z zagadnieniem: Niemile widziany duplicate content.
Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.
Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!
Zero spamu, tylko konkrety!
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: