Godziny pieczołowicie spędzone nad tworzeniem treści strony, a następnie nad jej pozycjonowaniem mogą zostać bezpowrotnie stracone przez jeden fałszywy ruch. Zdarza się, iż mimo wszystkich zabiegów i najlepszych chęci strona zostaje wyrzucona z Google. Usunięcie serwisu z wyszukiwarki jest reakcją obronną na nieuczciwe metody pozycjonowania. Aby ustrzec się przed tym, warto znać i przestrzegać zasad, które uchronią przed wyeliminowaniem strony z publicznej przestrzeni.
Zasady Google
– unikaj ukrytego tekstu lub ukrytych linków: nieuczciwy pozycjoner może próbować w sztuczny sposób nasycić słowami kluczowymi treść strony, ukrywając je na warstwie widocznej tylko dla robotów sieciowych bądź o kolorze czcionki takiej samej jak kolor tła,
– nie stosuj nieuczciwych przekierowań i ukrytych stron; nieuczciwy pozycjoner może stworzyć dwie wersje strony: jedna dla robotów, pozycjonowana na popularne słowa kluczowe i druga, widoczna wyłącznie dla użytkownika i często nie mająca nic wspólnego z wyrażeniem którego poszukiwał,
– nie wysyłaj automatycznych zapytań: automatyczne wysyłanie zapytań i zbieranie ich we własnej bazie danych jest przez Google traktowane jako spam i również może skutkować wykluczeniem strony,
– nie zamieszczaj na stronie nieodpowiednich wyrażeń: reguła ta dotyczy upychania nadmiernej ilości słów kluczowych (keyword stuffing), a wraz z nimi sztucznego poszerzania treści. Witryny powinny być bogate w treść, a występujące w nich słowa kluczowe powinny występować we właściwych miejscach i kontekstach,
– nie twórz wielu stron powielających tą samą treść: takie strony są efektywnie filtrowane i traktowane jako spam. Zdarza się jednak, że jest to nieodzowne dla właściwego funkcjonowania strony, np. forum na którego podstronach treść jest powielana. Zalecana jest wówczas rezygnacja z indeksowania niektórych stron i używanie odpowiednich przekierowań dla robotów,
– nie twórz stron które działają destrukcyjne: zamieszczenie na stronie wirusa bądź innego szkodliwego oprogramowania wyklucza zainfekowaną witrynę,
– unikaj stron przejściowych (doorpages) tworzonych wyłącznie dla wyszukiwarek: strony przejściowe to strony sztucznie optymalizowane dla osiągniecia wysokiej pozycji, które jednak automatycznie przekierowują użytkownika na stronę niekoniecznie związaną już z wyrażeniem którego poszukiwał. Jest to nieuczciwa technika podobna do ukrytych stron, widocznych tylko dla robotów wyszukiwarek i skutkująca tym samym – wykluczeniem strony, bądź poważnym obniżeniem jej pozycji,
– jeżeli Twoja witryna uczestniczy w programie stowarzyszeniowym, musi zawierać przydatną treść: strony uczestniczące w programach wymiany linków lub bannerów muszą posiadać dobrą, oryginalną treść, w przeciwnym wypadku sklasyfikowane zostaną jako spam.
Podsumowanie
Jak sprawdzić, czy strona jest zaindeksowana w Google? Wystarczy wpisać w oknie wyszukiwarki site:adres_twojej_domeny.pl. Jeżeli nie zostaną wyświetlone żadne wyniki wyszukiwania, oznaczać to będzie, że strona została usunięta.
Pierwszym krokiem do jej przywrócenia powinno być sprawdzenie witryny pod kątem powyższych wskazówek jakościowych, którymi powinno kierować się pozycjonowanie. Po dokonaniu odpowiednich zmian należy zażądać ponownego rozpatrzenia zgłoszenia, znajdującego się w panelu narzędzi Google dla Webmasterów. Po pozytywnym zweryfikowaniu strony, znajdzie się ona ponownie w zasięgu wyszukiwania, będąc dostępną dla wszystkich Internautów.
Źródło: Google