W jaki sposób wyszukiwarka Google lokalizuje pożądanych przez reklamodawcę użytkowników? W nawiązaniu do dwóch poprzednich lekcji – kierowania linków w kampanii AdWords według kryterium geograficznego oraz językowego – warto wyjaśnić techniczne aspekty tych opcji. W skrócie można powiedzieć, że Google ustala lokalizację i język użytkownika na podstawie: domen Google, wprowadzonego zapytania (tzw. analiza składni zapytania), adresu IP, ustawienia języka. Informacja na temat internautów (i ich komputerów) uzyskaną pod kątem powyższych kryteriów pozwala zdecydować o wyświetlaniu reklam określonej grupie użytkowników korzystających z wyszukiwarki i witryn Google.
Domena to sufiks dołączany do każdego adresu internetowego, na przykład: .pl., .eu. .com, .fr. System AdWords wyświetla użytkownikom reklamy zgodnie z rozszerzeniem domeny. Jeśli użytkownik z Niemiec wyszukuje na przykład w Google.pl system AdWords wyświetli reklamy kierowane na Polskę. Reklamy AdWords można wyświetlać na ponad 100 domenach Google z rozszerzeniem krajowym.
Ta opcja umożliwia Google określenie, czy danemu użytkownikowi należy wyświetlić reklamy kierowane na konkretny region lub konkretną miejscowość. Jeśli na przykład użytkownik z Krakowa wyszukuje wyrażenie hotele w Warszawie, zostaną mu wyświetlone reklamy kierowane na okolice Warszawy. Ta funkcja wyszukiwania odnosi się wyłącznie do reklam kierowanych na wybrane obszary na świecie.
Google może niekiedy ustalić ogólną lokalizację fizyczną użytkownika na podstawie jego adresu IP. Adres IP to niepowtarzalny numer (na przykład 10.32.20.135) automatycznie przydzielany przez dostawcę usług internetowych każdemu komputerowi podłączanemu do internetu. Adres IP jest wykorzystywany jako lokalizator użytkownika wyłącznie w celu wyświetlania reklam kierowanych: -regionalnie (na region lub miejscowość); – na obszar niestandardowy – na przykład: użytkownikowi, którego komputer ma wrocławskie IP i który wpisze do wyszukiwarki „dentysta”, zostaną wyświetlone oferty dentystów z Wrocławia; – w sytuacji, gdy użytkownik wyszukuje w Google.com, niezależnie od jego lokalizacji użytkownikowi zostanie wyświetlona reklama kierowana na region, z którego pochodzi jego IP – nawet jeżeli nie uściślił w zapytaniu, o jakie miejsce (region, miasto) mu chodzi.
Na stronie głównej Google można wybrać język wyszukiwania. Ustawienie przez użytkownika preferowanego języka, powoduje, że Google wyświetla tylko reklamy skierowane na ten język. Jeśli użytkownik nie ustawił języka, o domyślnym języku decyduje domena (np. Google.pl) – w tym wypadku będzie to język polski. Warto pamiętać, że Google nie tłumaczy reklam. Tekst reklamy napisany po angielsku będzie wyświetlana w języku angielskim, bez względu na język docelowy. Dodatkowych informacji chętnie udzieli certyfikowany specjalista kampanii Google Ads.
Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.
Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!
Zero spamu, tylko konkrety!
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: