Spam określa niepożądane i nielegalne działania podejmowane w celu rozpowszechniania niechcianej treści lub manipulowania systemami, takimi jak poczta elektroniczna, komentarze na blogach, fora internetowe, wiadomości na platformach społecznościowych, a także wynikami wyszukiwania.
Rodzaje spamu
- Spam pocztowy – niechciane wiadomości e-mail wysyłane masowo do dużej liczby odbiorców, zwykle w celu promowania oferty, wysłania złośliwego oprogramowania lub oszukania odbiorców.
- Spam w komentarzach – publikowanie niepożądanych komentarzy na blogach, stronach internetowych czy forach dyskusyjnych, często zawierających linki do stron internetowych o niskiej jakości lub złośliwą treść.
- Spam na platformach społecznościowych – niepożądane posty, wiadomości prywatne, komentarze lub linki rozpowszechniane w celu promocji produktów, manipulacji trendami i generowania kliknięć.
- Spam w wyszukiwarkach – próba manipulowania wynikami wyszukiwania poprzez stosowanie nieuczciwych praktyk SEO, takich jak nadmierne linkowanie, generowanie treści o niskiej jakości, kopiowanie treści innych witryn, ukryte teksty itp.
Wpływ spamu na SEO serwisu
Spam wpływa negatywnie na SEO witryny, a do jego skutków można zaliczyć:
- spadek reputacji strony w oczach botów indeksujących,
- spadek pozycji w wynikach wyszukiwania,
- nałożenie kary algorytmicznej przez wyszukiwarkę,
- utrata zaufania użytkowników,
- spadek ruchu organicznego.
Czy konkurencja może Cię spamować?
Konkurencja może podjąć działania spamowe wobec Twojej witryny na przykład przez niskiej jakości linki prowadzące do Twojej witryny, napastliwe komentarze, ataki DDoS mające na celu tymczasowe wyłączenie strony, kopiowanie treści czy negatywne opinie i recenzje. Dlatego warto monitorować swoją stronę regularnie pod kątem spamu i podejmować odpowiednie kroki w celu ochrony przed szkodliwymi działaniami.