Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź aż 70 parametrów Twojej strony!

Bezpłatne kursy digital marketingu – online!
Sprawdź
Efektywna firma w necie – kanał You Tube

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Oglądaj na YouTube!

Ikona

Co to jest e-commerce? Definicja

E-commerce to handel internetowy – termin ten określa sprzedaż oraz zakup dowolnych towarów za pośrednictwem sieci. Co ważne, choć wybór produktu oraz założenie zamówienia odbywają się wyłącznie w internecie, nie dotyczy to płatności oraz dostawy, które mogą zostać zrealizowane poza nim. Form handlu internetowego jest przynajmniej kilka, a najpopularniejsze to sklepy online oraz serwisy aukcyjne. 

 

Jak działa e-commerce?

Użytkownicy odwiedzający sklep internetowy mają dostęp do pełnej oferty podmiotu sprzedającego. Za pośrednictwem witryny internetowej nie tylko przeglądają dostępne produkty, ale także składają zamówienia, dokonują zwrotów, a także kontaktują się ze sprzedającym i zostawiają opinie. Klienci uzyskują dostęp do serwera sklepu online poprzez przeglądarkę na wybranym przez siebie urządzeniu.

 

 

Rodzaje e-commerce?

B2B (business-to-business)

Model B2B (business-to-business) odnosi się do transakcji, w której obie strony są przedsiębiorcami. Transakcja może obejmować wymianę towarów, usług czy nawet informacji i odbywa się za pośrednictwem internetowych katalogów oraz witryn wymiany produktów lub dostaw.

B2C (business-to-consumer)

Zdecydowanie najbardziej popularna forma handlu w internecie, w której to klienci detaliczni korzystają z oferty firm dostarczających produkty lub usługi. Handel detaliczny odbywa się za pośrednictwem sklepów internetowych, w których znaleźć można szeroki wybór towarów konsumpcyjnych.

C2C (consumer-to-consumer)

Ta forma e-commerce obejmuje transakcję, w której obie strony są konsumentami detalicznymi. Dokonują oni wymiany produktów lub usług – najczęściej przy pomocy zewnętrznej platformy internetowej, która umożliwia takie transakcje. Przykładem takiej platformy są różnego typu portale aukcyjne, na których użytkownicy mogą wystawiać swoje towary na sprzedaż.

C2B (consumer-to-business)

Handel pomiędzy konsumentem a przedsiębiorstwem. W tym przypadku to użytkownicy wystawiają na sprzedaż swoje produkty lub usługi – najczęściej za pośrednictwem platform online, na których są nabywane przez przedsiębiorców. Ta forma e-commerce w dużej mierze dotyczy dóbr multimedialnych, takich jak zdjęcia, obrazy czy inne realizacje graficzne, muzyka itd.

B2A (business-to-administration)

W tym przypadku mówimy o kontakcie pomiędzy firmami a administracją rządową lub samorządową. Transakcja odbywa się za pośrednictwem opracowanego w tym celu serwisu internetowego, a dotyczy najczęściej przetargów dla instytucji publicznych lub deklaracji podatkowych.

C2A (consumer-to-administration)

Tym mianem określa się projekty teleinformatyczne, narzędzia lub serwisy internetowe, które umożliwiają konsumentom wchodzenie w interakcję z podmiotami organizacji rządowych. Przykładowe rodzaje działań C2A to m.in. składanie deklaracji podatkowych, kontakt z organami publicznymi lub korzystanie z elektronicznych skrzynek podawczych.

 

Przykłady e-commerce

Allegro – najpopularniejszy serwis aukcyjny w Polsce, który umożliwia zarówno transakcje B2C, jak i C2C.

OLX – serwis aukcyjny nastawiony przede wszystkim na C2C, na którym użytkownicy wystawiają towary (najczęściej używane) na sprzedaż.

HP – producent drukarek, kserokopiarek i maszyn biurowych, który kieruje swoją ofertę także do klienta biznesowego za pośrednictwem strony internetowej.

YouTube – filmy sponsorowane stanowią doskonały przykład transakcji C2B, w której firmy zamawiają określony rodzaj treści od użytkowników platformy dysponującymi odpowiednimi zasięgami.

ePUAP – elektroniczna skrzynka podawcza, która umożliwia obywatelom kontakt i wymianę informacji z administracją rządową na zasadzie C2A.

 

Zapisz się do newslettera

E-book dostaniesz w prezencie!

Przeczytaj także
Zarabiaj więcej dzięki marketingowi internetowemu. Porozmawiajmy!
Zamów bezpłatną konsultację
Ikona Ikona Ikona

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700