Ikona 5:00 min Ikona Michalina 05.04.2024

Dzięki rozwojowi sztucznej inteligencji możemy korzystać z modeli językowych, takich jak na przykład ChatGPT. To rewolucyjne rozwiązanie, dzięki któremu możemy prowadzić konwersację z AI, pozyskiwać informacje, generować teksty oraz obrazy, przygotowywać konspekty prezentacji i nie tylko — możliwości tego narzędzia są imponujące! Jednak to, co dostarczy nam ChatGPT, zależy od tego, w jaki sposób o to poprosimy. I tutaj właśnie pojawia się temat promptów. Bo pytać trzeba umieć. Zwłaszcza jeśli rozmawiamy ze sztuczną inteligencją.

Czym są prompty?

Żeby ChatGPT wiedział, jakich działań od niego oczekujemy, musimy wydać mu konkretne polecenie nazywane promptem. Zawiera on wskazówki dla modelu językowego i określa nasze oczekiwania wobec niego. W zależności od zadania może mieć różną formę, na przykład pytania, szczegółowej instrukcji, opisu sytuacji i nie tylko. Od tego, jak skonstruujemy prompt, zależy jakość wygenerowanych przez AI treści.

baner

Jak pisać skuteczne prompty?

To pytanie zadawał sobie z pewnością każdy na początku swojej przygody z modelami językowymi opartymi na sztucznej inteligencji. ChatGPT to narzędzie, które może ułatwić wiele czynności. Należy jednak umieć z niego korzystać. Najważniejsze jest zrozumienie, że rozmawiając z AI, nie rozmawiamy z człowiekiem. Sztuczna inteligencja nie domyśli się, co nam siedzi w głowie, i potrzebuje jasnych wytycznych oraz kontekstu. Poniżej znajdziesz kilka uniwersalnych wskazówek, które usprawnią Twoją komunikację z GPT!

1. Dostosuj się do modelu językowego

To tak jak w rozmowie z człowiekiem – żeby obie strony się zrozumiały i doszły do porozumienia, należy zadbać o dopasowanie przekazu do odbiorcy. W komunikacji z GPT trzeba zacząć myśleć tak jak on (tak, wiem – sztuczna inteligencja nie myśli, ale potraktujmy to jako skrót myślowy!). Co to znaczy? Przede wszystkim przewiduj, jakie informacje będą mu potrzebne, żeby zrozumiał, czego oczekujesz, i dostarczył Ci satysfakcjonujące odpowiedzi.

2. Jasno określ swoje oczekiwania

Potrzebujesz prostego przepisu na tort malinowy? Oczekujesz od GPT pomocy przy stworzeniu rzetelnego artykułu na temat fotowoltaiki? A może brakuje Ci pomysłu na plan prezentacji i potrzebujesz wsparcia w tym zakresie? Czegokolwiek oczekujesz od AI, musisz to sprecyzować. W prompcie należy wprost napisać, jaki jest jego cel, czyli na przykład wygenerowanie tekstu na blog, konspektu na konkretny temat, propozycji przepisu itd.

3. Bądź precyzyjny(-na)

„Napisz to lepiej”, „Napisz dobry tekst”, „Wygeneruj ciekawą grafikę” – brzmi znajomo? Jeśli tak wygląda Twoja komunikacja z AI, pora to zmienić! Prompty należy formułować w sposób jednoznaczny – tak, żeby ChatGPT od razu wiedział, co ma zrobić. Inaczej ryzykujesz, że dostaniesz odpowiedź, która nie będzie zgodna z Twoimi oczekiwaniami i niepotrzebnie stracisz czas na kolejne polecenia.

4. Nie rozpisuj się

Sztuką jest przekazać wszystkie niezbędne informacje i instrukcje, ale bez zbytniego rozpisywania się. Skuteczny prompt jest konkretny – zbyt długi może sprawić, że ChatGPT po prostu zgubi kontekst i zignoruje część poleceń. W przypadku większej liczby zadań po prostu rozbij je na więcej promptów.

5. Używaj prostego języka

Nie zakładaj z góry, że ChatGPT jest wszechwiedzący. W promptach nie używaj skomplikowanego, niezrozumiałego słownictwa ani zbyt rozbudowanej składni. Pisz tak prosto, jak tylko się da. Dzięki temu unikniesz konieczności dodatkowych wyjaśnień w kolejnych promptach.

web-development-concept-with-people-scene-in-flat-outline-design-3

6. Przypisz AI konkretną rolę

Jeśli napiszesz w prompcie na przykład „Jesteś specjalistą do spraw marketingu w firmie zajmującej się dystrybucją mandarynek i masz za zadanie przygotowanie planu kampanii w social mediach” albo „Wciel się w rolę specjalisty do spraw marketingu w firmie zajmującej się dystrybucją mandarynek”, zwiększasz szansę na to, że AI bardziej „wczuje się” w sytuację.

7. Podawaj przykłady

Jak najlepiej wyjaśnić, jakiego efektu oczekujemy? Z pomocą przychodzą konkretne przykłady. Jak najbardziej możesz je wykorzystywać w komunikacji z ChatGPT.

8. Zarysuj kontekst

Jeżeli w prompcie zamieścisz ogólne pytanie, odpowiedź również będzie ogólna. Dlatego zamiast polecenia typu „podaj przepis na sałatkę”, napisz najpierw, jakie smaki i składniki preferujesz. Nakreśl szerszy kontekst i dostarcz AI więcej informacji.

9. Określ styl treści

Generujesz tekst przy pomocy AI i zależy Ci na konkretnym stylu? W takim razie koniecznie musisz zawrzeć tę informację w prompcie – inaczej ChatGPT się nie domyśli, że treść ma być utrzymana na przykład w luźnym, żartobliwym, a nie oficjalnym tonie.

10. Podaj jasne wytyczne techniczne

Tekst ma mieć określoną długość? Potrzebne są śródnagłówki i wypunktowanie? A może chcesz wygenerować grafikę w konkretnym rozmiarze? AI to bardzo rozwinięta technologia, ale nie ma umiejętności czytania w myślach. Dlatego tego typu wytyczne koniecznie zamieść w prompcie.

11. Nie bój się eksperymentować

Sztuczna inteligencja jest nieprzewidywalna. Coś, co sprawdza się przy jednym zadaniu, może nie zadziałać przy kolejnym. Dlatego warto bawić się promptami oraz testować różne sposoby komunikacji z AI i wyciągać wnioski. W tym przypadku zdecydowanie praktyka czyni mistrza!

Twórz skuteczne prompty i wykorzystaj maksymalnie potencjał AI!

Sztuczna inteligencja może znacznie ułatwić nam wykonywanie wielu czynności. Jednak najpierw trzeba ją nieco poznać i zrozumieć mechanizmy jej działania. A te mogą różnić się w zależności od rodzaju opartego na niej narzędzia. W tym artykule skupiliśmy się przede wszystkim na GPT, czyli modelu językowym. Tutaj kluczowe jest tworzenie skutecznych promptów, czyli takich, które odzwierciedlają nasze oczekiwania oraz są precyzyjne i jednoznaczne. Tworzenie dobrych poleceń dla AI to prawdziwa sztuka – dlatego śmiało eksperymentuj i odkrywaj potencjał sztucznej inteligencji. Pamiętaj tylko, że to nie jest człowiek i Twoją rolą jest pokierowanie komunikacją w taki sposób, żeby uzyskać satysfakcjonującą odpowiedź.

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.4 / 5. Vote count: 13

No votes so far! Be the first to rate this post.

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.

Bezpłatne kursy digital marketingu – online!
Sprawdź
Efektywna firma w necie – kanał You Tube

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Oglądaj na YouTube!

 

Zapisz się do newslettera

Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!

Zero spamu, tylko konkrety!

Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Udostępnij:
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.4 / 5. Vote count: 18

No votes so far! Be the first to rate this post.

Identyfikacja wizualna Ikona 5:00 min 16.04.2024 Chcesz, aby Twoja marka była rozpoznawalna i cieszyła się powodzeniem? Zadbaj o jej identyfikację wizualną. Dzięki niej stworzysz w wyobraźni swoich odbiorców dokładnie taki obraz Twojej marki, na jakim Ci zależy. A wszystko to za pomocą kilku prostych elementów! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

ai w marketingu Ikona 5:00 min 02.08.2024 Nawet jeśli dopiero rozkręcasz swój biznes, domyślam się, że mierzysz wysoko. Chcesz by był rozpoznawalny, rentowny, najlepszy. Aby taki właśnie się stał, ucz się od wyjadaczy marketingu. Oni już od dawna korzystają z AI. W jaki sposób? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.7 / 5. Vote count: 3

No votes so far! Be the first to rate this post.

consent mode Ikona 5:20 min 19.02.2024 Już 6 marca 2024 roku w życie wchodzi Digital Markets Act. Wprowadza przepisy, które mają wpływ na to, jak zbierane i gromadzone są informacje na temat użytkowników stron internetowych. Sprawdź, co to oznacza dla Ciebie. Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.5 / 5. Vote count: 22

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.5 / 5. Vote count: 20

No votes so far! Be the first to rate this post.

Samodzielne pozycjonowanie strony Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700