Każdy klient odwiedzający Twój sklep internetowy chce zapoznać się nie tylko z asortymentem, jaki proponujesz, ale także uzyskać niezbędne informacje dotyczące interesujących go produktów. Sprawdź, jak tworzyć ich opisy, aby były nie tylko atrakcyjne z punktu widzenia użytkownika, ale także wyszukiwarki Google!
Na samym początku warto wspomnieć nieco o ogólnej strukturze witryny. Aby klienci i roboty Google mogły w łatwy sposób dotrzeć do interesujących ich artykułów, konieczne jest zapewnienie intuicyjnej nawigacji, która im to zapewni. Odpowiada za to właśnie struktura witryny, która powinna być stworzona w przemyślany sposób, aby nawet w przypadku zwiększania asortymentu w przyszłości, umożliwiała komfortowe i łatwe poruszanie się po serwisie.
Planowanie drzewka kategorii jest kluczem do intuicyjnego dotarcia do interesujących Twoich odbiorców produktów – bez niego zarówno przeglądanie oferty, jak i indeksowanie przez roboty Google byłoby niezwykle uciążliwe, co wiązało by się ze słabą pozycją w wynikach wyszukiwania i większym współczynnikiem odrzuceń przez potencjalnych klientów. A tego nie chce przecież żaden przedsiębiorca promujący swoją działalność w sieci. Dlatego przed przygotowaniem opisów produktów, poszczególnych kategorii, podkategorii i pozostałych podstron, w pierwszej kolejności warto skupić się na zapewnieniu intuicyjnej nawigacji serwisu.
Opisy produktu z punktu widzenia klienta
Nie ma co ukrywać, konsument, który ma dostęp do szczegółowych informacji dotyczących interesującego go asortymentu, zdecydowanie chętniej wykona zakup. Głównie dlatego opisy produktu są tak istotne z punktu widzenia potencjalnego klienta. Ale nie tylko! Treści na podstronach przedstawiających konkretne artykuły powinny zawierać informacje dotyczące poszczególnych parametrów technicznych (ważna jest więc merytoryka), a także zachęcać do zakupu. Konieczne jest więc stosowanie języka korzyści, przedstawienie zalet oferowanego produktu, a także dodatkowych informacji na temat wyboru wariantów: rozmiarów, kolorów czy innych kategorii. W opisach artykułów warto ująć również dane dotyczące możliwości płatności, dostawy, wykonania spersonalizowanego zamówienia – wszystkiego, co sprawia, że klient nie będzie miał wątpliwości co do warunków realizowanych zakupów w Twoim sklepie. Więcej na temat skutecznego tworzenia contentu na tego rodzaju podstrony dowiesz się w dalszej części naszego artykułu, gdzie ze szczegółami omówimy najważniejsze zasady, jakie należy stosować, aby unikać nie tylko niezadowolenia potencjalnego klienta, ale także robotów Google.
Opisy produktu z punktu widzenia SEO
Content is king – to powiedzenie, które wiele mówi na temat tego, czy warto tworzyć treści na wszystkie podstrony Twojego sklepu. Poza dostarczeniem klientowi niezbędnych informacji dotyczących interesującego go asortymentu, opisy produktów są niezwykle ważne również z punktu widzenia SEO. Im więcej treści, tym więcej możliwości dla pozycjonowania: wdrożenia słów kluczowych, odsyłaczy, linkowania wewnętrznego i wielu innych elementów, które wpływają na pozycję Twojego sklepu internetowego w naturalnych wynikach wyszukiwania. Chcesz wiedzieć więcej na temat tego, jak content ofertowy wspiera pozycjonowanie? Zjedź niżej i poznaj najważniejsze korzyści, jakimi będziesz mógł się cieszyć, wdrażając wysokiej jakości opisy produktów.
Jak już pewnie się domyślasz, odpowiedź brzmi: zdecydowanie tak! Im więcej treści w Twoim sklepie internetowym, tym szersze są Twoje możliwości w ramach pozycjonowania. Opisy produktów stanowią wyjątkowy rodzaj contentu, który służy nie tylko potencjalnym klientom, ale także robotom Google, które odpowiedzialne są za zbieranie informacji na temat Twojego serwisu, ocenianie ich, a następnie decydowanie o pozycji w wynikach wyszukiwania Google.
Jakie działania są szczególnie mile widziane przez algorytmy? To przede wszystkim odpowiednio dobrane słowa kluczowe, dopasowane do charakteru danego produktu. Opis powinien być nimi optymalnie nasycony, a same frazy dokładnie opisywać to, co klient znajdzie na danej podstronie. Tworząc treści na tego rodzaju adresy, zrezygnuj więc z ogólnych haseł, które lepiej sprawdzą się na stronie głównej. Zamiast nich stosuj brandowe słowa kluczowe oraz te z długiego ogona. Frazy long tail doskonale opisują intencje użytkownika, który po wpisaniu w oknie zapytania wyszukiwarki “czarne buty męskie Adidas rozmiar 43” otrzyma listę linków, pod którymi znajdzie właśnie ten, a nie inny interesujący go artykuł. Jeśli zadbasz o odpowiednie nasycenie swoich opisów produktów tego rodzaju słowami kluczowymi, istnieje duża szansa na to, że także adres do Twojego sklepu pojawi się wśród propozycji od Google.
Treści na podstrony ofertowe powinny zawierać również odsyłacze odpowiedzialne za linkowanie wewnętrzne, które ułatwia zarówno użytkownikom, jak i robotom poruszanie się po Twoim serwisie. Google premiuje witryny o rozbudowanej sieci linkowej, dzięki czemu możesz liczyć na wyższe miejsce w rankingu. Opisy powinny być również pisane zgodnie z zasadami SEO: merytoryka, użyteczność, formatowanie – wszystko to sprawia, że pozycjonowanie Twojego sklepu internetowego jest jeszcze skuteczniejsze.
Jak już wcześniej wspominaliśmy, dłuższe teksty zapewniają więcej możliwości. Nie tylko dla SEO, ale także dla Twojego biznesu. W wielu sklepach internetowych można spotkać opisy o długości zaledwie kilku zdań. Zgodzisz się jednak, że w dwóch krótkich linijkach nie da się zawrzeć wszystkich kluczowych informacji, aby zachęcić użytkownika do sfinalizowania transakcji? Aby skutecznie zaprezentować wybrany produkt i szczegółowo opisać jego parametry, potrzeba co najmniej kilka zdań. Jeśli klient nie znajdzie ich na Twojej stronie, interesujących go danych dotyczących wybranego artykułu zacznie szukać na witrynach konkurencji i to właśnie tam dokona konwersji.
Aby uniknąć tej sytuacji, koniecznie stwórz opisy do wszystkich produktów dostępnych w asortymencie swojego sklepu. Najczęściej spotykanymi długościami tekstów na tego rodzaju strony są opisy liczące od 1000 do 2000 znaków. Jeśli uda Ci się wpleść wszystkie niezbędne z punktu widzenia SEO elementy oraz wartościowe dla klienta informacje w krótszej treści – nie ma problemu! Jednak pamiętaj, że nie warto również przesadzać w drugą stronę i tworzyć bardzo rozbudowane teksty, które nic nie wnoszą i są przysłowiowym laniem wody. W walce o dodatkowe znaki wystrzegaj się także kopiowania contentu ze stron konkurencji – Google może Cię surowo za to ukarać! Zdecydowanie lepiej, jeśli poświęcisz trochę swojego czasu na stworzenie unikalnych, wartościowych i zgodnych z zasadami SEO opisów produktów do swojego sklepu!
Musisz pamiętać, że w pozycjonowaniu liczy się przede wszystkim jakość, a nie ilość. Dlatego tworząc opisy produktów, skupiaj się raczej na tym, by były zgodne z zasadami wyszukiwarki i spełniały oczekiwania Twoich potencjalnych klientów niż na ich samej długości.
W poprzedniej części artykułu wspomnieliśmy już o podstawowych zasadach tworzenia opisów produktów do sklepów internetowych zarówno z punktu widzenia potencjalnego klienta, jak i wyszukiwarki Google. Tutaj znajdziesz krótkie podsumowanie wszystkich wytycznych o tym, jak pisać na tego rodzaju podstrony oraz czego unikać przy ich tworzeniu. Sprawdź i przekonaj się, że zapamiętałeś wszystko, co niezbędne, aby zadbać o satysfakcję osób odwiedzających Twój sklep oraz efektywne pozycjonowanie serwisu w naturalnych wynikach wyszukiwania.
Poprawne opisy produktów
Jak powinna wyglądać treść na tego rodzaju strony, co na nich zawrzeć, jakie zasady stosować, aby uczynić je przydatnymi i zgodnymi z wytycznymi SEO? Oto kilka naszych podpowiedzi. Poprawne opisy produktów powinny skupiać się na:
Z kwestii technicznych, poprawne opisy produktów powinny zawierać odpowiednio dopasowane słowa kluczowe, najlepiej te typu long tail, które świetnie odpowiadają na intencje użytkownika. Treść musi być również odpowiednio sformatowana: podzielona nagłówkami i śródnagłówkami na mniejsze akapity; zaleca się także stosowanie wyboldowań najważniejszych kwestii oraz wypunktowań, które sprawiają, że tekst jest bardziej czytelny i łatwiej się z nim zapoznać. W tym celu warto stosować również dodatkowy content w postaci grafik (np. ze szczegółowym opisem technicznym), tabel (np. z rozmiarami) czy filmów przedstawiających dany produkt z różnych perspektyw. Sprawdzą się również odsyłacze do innych artykułów lub podkategorii, a także wpisów blogowych, na których klienci znajdą więcej informacji dotyczących interesującego ich artykułu. I najważniejsze: całość powinna być w pełni unikalna i napisana językiem korzyści – stworzona na potrzeby danego sklepu internetowego i wybranego produktu.
Niepoprawne opisy produktów
Jak skutecznie zniechęcić potencjalnego klienta do skorzystania z Twojej oferty? Najprostszą metodą jest pozostawienie pustej podstrony, bez jakiegokolwiek opisu produktu. Konsument, który nie wie, z jakim asortymentem ma do czynienia, z pewnością szybko opuści Twój sklep i zrealizuje zakupy u konkurencji. Minimalistyczne opisy składające się bardziej z haseł niż jakiejkolwiek treści również potrafią skutecznie zniechęcić potencjalnego klienta. Dla wyszukiwarki Google jeszcze gorszym rozwiązaniem jest skopiowanie contentu ze strony konkurencji – za takie działanie możesz z powodzeniem cieszyć się filtrem, banem lub całkowitym zniknięciem swojego serwisu z wyników wyszukiwania. Warto jednocześnie zaznaczyć, że podobny efekt możesz uzyskać, kopiując opisy w obrębie własnej witryny np. w sytuacji, gdy posiadasz dużo bardzo podobnych do siebie produktów różniących się między sobą wyłącznie małymi detalami. Wielu właścicieli stron internetowych tworzy duplikaty wewnętrzne nawet nie zdając sobie sprawy z tego, jaką krzywdę wyrządza własnemu sklepowi internetowemu. A wystarczy poświęcić nieco czasu lub skorzystać z pomocy agencji marketingowej, która przygotuje oryginalne opisy.
Ale to nie wszystko! Nie wystarczy bowiem stworzenie unikalnych treści. Brak wypunktowań, wyboldowań, dzielenia nagłówkami i łatwymi w czytaniu akapitami ściany tekstu także potrafią skutecznie zniechęcić do zapoznania się z Twoją ofertą. Brak odsyłaczy oraz odpowiednio dopasowanych tematycznie fraz kluczowych lub ich kanibalizacja to doskonały sposób na to, aby walczyć o najniższe miejsce w rankingu. Jak widzisz, choć opis produktu wydaje się być tak błahym i mało znaczącym elementem strony internetowej, w rzeczywistości może nie tylko wpływać na pozycję Twojego sklepu w wynikach wyszukiwania, ale także spowodować bardzo skuteczne zniechęcenie użytkownika do zapoznania się z Twoją ofertą, a co dopiero do wykonania zakupu!
Skuteczność, szczególnie w przypadku sklepów internetowych, można rozumieć na różne sposoby. W zależności od tego, jaki cel przyświeca właścicielowi witryny, efektywność działań można weryfikować różnymi miarami. Dla ułatwienia podzieliliśmy je więc na dwie podstawowe kategorie, które świetnie pokażą, jak pisanie opisów produktów wpływa na skuteczność zarówno w kontekście samych klientów, jak i szeroko rozumianego pozycjonowania.
Skuteczne opisy produktów a klienci
Głównym zadaniem treści tworzonych na tego rodzaju podstrony jest zachęcenie konsumenta do zapoznania się z ofertą sklepu oraz dokonanie przez niego zakupu. Dlatego kluczem od sukcesu jest tutaj stosowanie w tekstach języka korzyści. Jak to zrobić w praktyce? Przygotowując content, skup się na zaletach produktu: co sprawia, że jest wyjątkowy, jakie korzyści może przynieść potencjalnemu klientowi oraz jak zakup wybranego artykuły może pomóc mu rozwiązać jego problemy lub ich po prostu uniknąć. Niezwykle ważne jest również przekazanie wszystkich niezbędnych informacji dotyczących charakterystyki oraz parametrów towaru. Wersje kolorystyczne, rozmiary, możliwość stworzenia personalizowanych elementów i wszystkie pozostałe aspekty, które mogą pozytywnie wpłynąć na decyzję zakupową. Ważne, aby klient był rzetelnie poinformowany o wszystkich możliwościach, jakie ma do wyboru.
Pamiętaj, aby cały przekaz stworzony został w oparciu o wcześniej ustaloną personę – inaczej bowiem będziesz zwracał się do seniorów czy przedsiębiorców, a zupełnie inaczej do osób młodych. Klienci doceniają bowiem odpowiednio dobrany styl, który również może wpłynąć na to, czy skorzystają z Twojej oferty. W opisie produktu możesz zawrzeć także informacje dotyczące rozmaitych form płatności, czasu realizacji wysyłki czy dostępności wybranego asortymentu. Nie zapominaj również o Call To Action, czyli wezwaniu do działania – zachęci to potencjalnego klienta do złożenia zamówienia.
Skuteczne opisy produktów a pozycjonowanie
Skuteczność tego rodzaju treści może być mierzona nie tylko satysfakcją klienta z rzetelnych, spełniających jego potrzeby informacji, ale także efektami pozycjonowania. Odpowiednio stworzone opisy produktów wpływają bowiem na SEO i to, jakie wyniki osiągnie Twój sklep internetowy. Na czym zatem warto się skupić? Przede wszystkim nad tworzeniem contentu zgodnym z wytycznymi wyszukiwarki. W pierwszej kolejności są to oczywiście odpowiednio dopasowane słowa kluczowe, precyzyjnie opisujące oferowany artykuł. Możesz zawrzeć w nich nazwę marki, kolor, rozmiar, ale przede wszystkim kategorię produktu. Nie zapominaj również o odsyłaczach, które wspierają linkowanie wewnętrzne oraz formatowaniu treści, dzięki czemu tekst staje się łatwo czytelny nie tylko dla odbiorców, ale także robotów Google, które indeksują Twój serwis. Zadbaj także o pozostałe aspekty UX, czyli doświadczenia użytkownika, które również wpływają na pozycjonowanie. Breadcrumbs, czyli intuicyjna nawigacja strony, użyteczny content, a także szybkość ładowania strony – wszystkie te elementy wpływają zarówno na zadowolenie klienta, który odwiedza Twój sklep, jak i doskonałe wyniki pozycjonowania.
Z punktu widzenia SEO na każdej podstronie zarówno zwykłych witryn internetowych, jak i sklepów online powinny znaleźć się treści opisujące dany produkt, usługę, asortyment czy kategorię. Doskonale jednak wiemy, że zdarza się, że dany asortyment zwyczajnie przestaje być dostępny – wówczas warto zastanowić się, co zrobić w tej sytuacji. Jeśli przyczyną braku dostępności jest po prostu sezonowość danego towaru, lepiej pozostawić go w ofercie, a w opisie dodać informację na temat tego, kiedy wróci do oferty. W przypadku artykułów, co do których masz pewność, że już nie wrócą do Twojego asortymentu ze względu na brak możliwości dostawy czy nawet zakończenie produkcji – tego rodzaju podstrona powinna zostać usunięta z Twojej domeny. Zdarza się, że adresy do niedostępnych na stałe towarów pozostają otwarte dla klientów – robią tak właściciele stron, którzy mimo wszystko chcą przyciągnąć do swojego sklepu potencjalnego klienta, licząc na to, że pośród asortymentu wybierze inny produkt. Musisz jednak wiedzieć, że z punktu widzenia SEO nie jest to korzystne.
Powtórzmy więc ponownie: wszystkie podstrony Twojego serwisu powinny być opatrzone opisami, także te przedstawiające wybrane artykuły. Wielu właścicieli stron, nie mając czasu na tworzenie własnego contentu, decyduje się na kopiowanie treści z witryn producentów lub swojej konkurencji. Jest to absolutnie niedozwolone, ponieważ stanowi przykład działań niezgodnych z zasadami wyszukiwarki (Black Hat SEO) i może zostać przez Google surowo ukarane. W najlepszym razie możesz spodziewać się filtra lub bana, a w najgorszym całkowitego usunięcia swojego sklepu z wyników wyszukiwania. Nie warto więc na siłę publikować nie swoich treści – lepiej tworzyć swoje pełne wartości merytorycznej, unikalności i użyteczności teksty pisane zgodnie z zasadami SEO. Jeśli nie masz na to czasu lub czujesz, że potrzebujesz wsparcia, możesz skorzystać z pomocy agencji marketingowej. Doświadczeni copywriterzy stworzą dla Twojego sklepu content, który odpowiada zarówno na potrzeby Twoich potencjalnych klientów, jak i wyszukiwarki Google.
Jak zapewne zdążyłeś się już przekonać, content w sklepie internetowym jest niezwykle ważny zarówno na głównych stronach, jak i podstronach ofertowych. Zapewnia mnóstwo korzyści nie tylko Twoim odbiorcom, ale także robotom, które są odpowiedzialne za indeksowanie witryny. Czy warto więc inwestować w opisy produktów? Zdecydowanie tak! Należy jednak pamiętać o kilku najważniejszych zasadach ich tworzenia, aby przyniosły same pozytywne efekty Twojemu wirtualnemu biznesowi.
Jakie korzyści zapewnia inwestycja w odpowiednio napisane opisy produktów?
Jak widzisz, inwestycja w tego rodzaju treści jest dwojaka: zyskujesz i Ty i Twoi klienci. Pamiętaj jednak o tym, że opisy produktów mają służyć przede wszystkim Twoim odbiorcom. Powinny być dla nich użyteczne, przedstawiać wartościowe i merytoryczne informacje, zalety i korzyści tak, aby jak najskuteczniej przekonać konsumenta do skorzystania z Twojej oferty. Z punktu widzenia pozycjonowania, muszą być również pisane zgodnie z zasadami SEO, aby zapewnić jak najlepsze wyniki w rankingu Google. Tak przygotowany content pozwoli rozwijać się Twojemu wirtualnemu biznesowi – a Tobie czerpać zyski z działalności w sieci.
Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.
Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!
Zero spamu, tylko konkrety!
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: