Tak jak podróżnik zabiera ze sobą mapę i kompas przed wyprawą w nieznane, tak firma powinna „wyposażyć” się w jasno określoną misję, wizję i wartości, żeby nie pogubić się w gąszczu konkurencji. Jasne określenie planów, spozycjonowanie się na rynku oraz powiedzenie, czym będziemy się kierować przy projektowaniu usług lub produktów, pozwoli nam na łatwiejsze dotarcie do grupy docelowej. Jak zatem określić misję, wizję i wartości? Odpowiedzi znajdziesz w tekście.
Pozostając przy porównaniach do podróży – misja firmy to jej kompas. Wskazuje kierunek i pozwala odnaleźć się w terenie, ale nie wskazuje dokładnej drogi. Dzięki dobrze określonej misji Twoja firma nie zagubi się w gąszczu podobnych przedsiębiorstw na rynku.
Misja firmy to odpowiedzenie sobie na pytanie: dlaczego istniejemy na rynku, po co i dla kogo?
Czy zastanawiałeś się kiedyś, czemu ludzie kupują pralki? Odpowiedź nie musi być tak oczywista, jak to, żeby dwa razy w tygodniu zapełniać bęben brudnymi skarpetkami. Kupujemy pralki, żeby żyło nam się wygodniej. Żebyśmy mogli wyjść na spacer albo oglądać Netflixa, zamiast stać nad miską i strugać płatki szarego mydła na nasze skarpetki.
I właśnie taką misję firmy – oszczędzania czasu i ułatwiania życia – można znaleźć w historii marki Bosch.
„Przez pokolenia urządzenia gospodarstwa domowego marki Bosch coraz bardziej ułatwiały codzienne życie. Jako wyjątkowo wytrzymałe, wciąż spełniały najwyższe wymagania użytkowników. Przez niemal sto pięćdziesiąt lat wykonywały niezliczone, monotonne czynności w wielu domach, aby zaoszczędzić im czas i podnieść jakość życia”.
Przyjrzyjmy się misji kolejnego giganta na rynku – marki Coca-Cola. Jak czytamy na stronie:
„Nasza misja niezmiennie wskazuje nam kierunek, w którym podążamy. Opisuje cel naszej firmy i stanowi punkt odniesienia dla podejmowanych przez nas działań i decyzji.
Czy zauważyłeś, że w misji Coca-Coli nie ma ani słowa o tym, że zależy im na zachowaniu zdrowia swoich klientów, ani tego, jak ważny jest dla nich problem degradacji środowiska? Jakkolwiek może to być dla nas dziwne w dobie rosnącej świadomości problemów społecznych, z punktu widzenia marki to jest OK. Taką mają misję i pozostają jej wierni. Jak zatem określić misję, która będzie wierna Twojej firmie?
Odpowiedz sobie na podstawowe pytania:
Przy określeniu misji firmy pomoże Ci praca na personach, czyli przykładach Twoich „idealnych” klientów. Więcej na temat określania person znajdziesz w tekście „Persona przez przypadki odmieniona. Kto? Co? – czyli kto to jest persona”.
Misja firmy powinna być też zgodna z jej archetypem. Wyróżniamy 12 „osobowości” marki, które „zaopiekowują” cztery główne potrzeby: porządek i zasady, zostawienie po siebie śladu, budowanie relacji, porządek i zasady. Na którą potrzebę odpowiada Twoja firma?
12 archetypów marki:
Ustaliliśmy już, że misja firmy to jej kompas. Wizję możemy porównać do mapy. Określa plany rozwoju i ścieżki, którymi dojdziemy do celu. Wreszcie, zdradza trochę więcej szczegółów odnośnie do samej podróży. Pokazuje, jakie szczyty zdobędziemy, przez jakie rzeki przejdziemy i na co będziemy musieli uważać.
Mając jasno określoną wizję, nie wpadniemy w pułapki, jakie funduje nam często zmienne środowisko biznesowe.
Wizja firmy określa długofalowy cel lub aspirację i kierunek, w którym firma dąży do rozwoju. Powinna być zarówno ambitna, inspirująca, jak i ukierunkowana na przyszłość, jednocześnie odzwierciedlając wartości i cele organizacji.
A jaką rolę w budowaniu marki Coca-Cola ma wizja? „Określa i pomaga stopniowo osiągać zrównoważony, jakościowy wzrost.
Wizja marki Coca-Cola opiera się na:
Przygotowując wizję firmy, określ dwa główne aspekty:
Z misji i wizji firmy rodzą się wartości, czyli tzw. core values – zasady, którymi pracownicy kierują się na co dzień.
Dzięki określeniu wartości w trakcie naszej biznesowej wędrówki będziemy wiedzieć, na jakie aspekty podróży powinniśmy poświęcić więcej czasu i uwagi. Czy ważniejsze jest dla nas zbieranie artefaktów i pamiątek, czy może edukacja i kolekcjonowanie wspomnień?
Wartości organizacyjne wyróżniają markę na tle konkurencji, pomagają w rekrutacji podobnie myślących pracowników i zwiększają zaangażowanie pracujących już u nas specjalistów.
Jeśli zależy nam na tym, aby wartości firmowe były naprawdę „zakotwiczone” w świadomości pracowników, warto bazować na tym, co już działa. Zbadaj, jak ludzie pracują, co w ich pracy ma dla nich największe znaczenie i jakim wartościom pozostają wierni.
A jakie wartości ma Sunrise System? Dla nas najważniejsze są:
Wartości te są żywe w naszej codziennej pracy. Indywidualne podejście do klienta przejawia się przez dopasowanie umowy do potrzeb klienta, a dbałość o profesjonalną kadrę realizujemy przez system szkoleń Jump oraz platformę online „Strefa kursów”.
Ciekawym przykładem określenia wartości firmowych jest marka LPP – właściciel pięciu brandów odzieżowych. Mimo że Mohito, Reserved, Cropp, Sinsay i House skierowane są do różnej klienteli, wartości firmowe pozostają jednakowe:
Koncentrują się one wokół stwierdzenia: „Działamy w otoczeniu, które ulega nieustannym zmianom, ale to co pozostaje stałe, to nasze wartości, którym jesteśmy wierni od lat. To one pozwalają nam pamiętać o tym, co jest najważniejsze w naszej działalności”.
Po tym, jak określisz wartości firmowe, warto, abyś o nich cyklicznie przypominał.
O wartości firmowe naprawdę warto zadbać. Pracownicy, którzy je znają i – co ważniejsze – w nie wierzą, chętniej angażują się w działania firmowe, wykazują większą motywację do osiągania celów biznesowych i pozytywnie wypowiadają się o firmie.
Wiesz już, czym jest misja, wizja i wartości firmowe. Poznałeś przykłady marek, które opierają swoje działania właśnie na tych trzech fundamentach. Pamiętaj, że jeśli zależy Ci na tym, aby Twoja firma miała silne podstawy i nie zagubiła się w gąszczu konkurencji, wytycz jej trasę na mapie i trzymaj się obranego kierunku. Pomogą Ci w tym misja, wizja i wartości.
Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.
Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!
Zero spamu, tylko konkrety!
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: