Ikona 6:00 min Ikona Sunrise System 18.01.2024

Tak jak podróżnik zabiera ze sobą mapę i kompas przed wyprawą w nieznane, tak firma powinna „wyposażyć” się w jasno określoną misję, wizję i wartości, żeby nie pogubić się w gąszczu konkurencji. Jasne określenie planów, spozycjonowanie się na rynku oraz powiedzenie, czym będziemy się kierować przy projektowaniu usług lub produktów, pozwoli nam na łatwiejsze dotarcie do grupy docelowej. Jak zatem określić misję, wizję i wartości? Odpowiedzi znajdziesz w tekście.

Krok pierwszy – misja Twojej firmy

Pozostając przy porównaniach do podróży – misja firmy to jej kompas. Wskazuje kierunek i pozwala odnaleźć się w terenie, ale nie wskazuje dokładnej drogi. Dzięki dobrze określonej misji Twoja firma nie zagubi się w gąszczu podobnych przedsiębiorstw na rynku.

Misja firmy to odpowiedzenie sobie na pytanie: dlaczego istniejemy na rynku, po co i dla kogo?

baner

Czy zastanawiałeś się kiedyś, czemu ludzie kupują pralki? Odpowiedź nie musi być tak oczywista, jak to, żeby dwa razy w tygodniu zapełniać bęben brudnymi skarpetkami. Kupujemy pralki, żeby żyło nam się wygodniej. Żebyśmy mogli wyjść na spacer albo oglądać Netflixa, zamiast stać nad miską i strugać płatki szarego mydła na nasze skarpetki.

I właśnie taką misję firmy – oszczędzania czasu i ułatwiania życia – można znaleźć w historii marki Bosch.

„Przez pokolenia urządzenia gospodarstwa domowego marki Bosch coraz bardziej ułatwiały codzienne życie. Jako wyjątkowo wytrzymałe, wciąż spełniały najwyższe wymagania użytkowników. Przez niemal sto pięćdziesiąt lat wykonywały niezliczone, monotonne czynności w wielu domach, aby zaoszczędzić im czas i podnieść jakość życia”.

Przyjrzyjmy się misji kolejnego giganta na rynku – marki Coca-Cola. Jak czytamy na stronie:

„Nasza misja niezmiennie wskazuje nam kierunek, w którym podążamy. Opisuje cel naszej firmy i stanowi punkt odniesienia dla podejmowanych przez nas działań i decyzji.

  • Chcemy dawać światu orzeźwienie.
  • Chcemy inspirować i wywoływać uśmiech szczęścia.
  • Chcemy się wyróżniać przez budowanie trwałych wartości”.

Czy zauważyłeś, że w misji Coca-Coli nie ma ani słowa o tym, że zależy im na zachowaniu zdrowia swoich klientów, ani tego, jak ważny jest dla nich problem degradacji środowiska? Jakkolwiek może to być dla nas dziwne w dobie rosnącej świadomości problemów społecznych, z punktu widzenia marki to jest OK. Taką mają misję i pozostają jej wierni. Jak zatem określić misję, która będzie wierna Twojej firmie?

Odpowiedz sobie na podstawowe pytania:

  • Co firma oferuje klientom?
  • Jaka chce być?
  • Dla kogo działa/produkuje?
  • W czym pomaga klientom?
  • Jaki jest jej cel?

Przy określeniu misji firmy pomoże Ci praca na personach, czyli przykładach Twoich „idealnych” klientów. Więcej na temat określania person znajdziesz w tekście „Persona przez przypadki odmieniona. Kto? Co? – czyli kto to jest persona”.

Misja firmy powinna być też zgodna z jej archetypem. Wyróżniamy 12 „osobowości” marki, które „zaopiekowują” cztery główne potrzeby: porządek i zasady, zostawienie po siebie śladu, budowanie relacji, porządek i zasady. Na którą potrzebę odpowiada Twoja firma?

12 archetypów marki:

  • mędrzec
  • bohater,
  • twórca,
  • kochanek,
  • władca,
  • odkrywca,
  • czarodziej,
  • opiekun,
  • niewinny,
  • buntownik,
  • towarzysz,
  • błazen.

Wizja firmy, czyli kierunek rozwoju

Ustaliliśmy już, że misja firmy to jej kompas. Wizję możemy porównać do mapy. Określa plany rozwoju i ścieżki, którymi dojdziemy do celu. Wreszcie, zdradza trochę więcej szczegółów odnośnie do samej podróży. Pokazuje, jakie szczyty zdobędziemy, przez jakie rzeki przejdziemy i na co będziemy musieli uważać.

Mając jasno określoną wizję, nie wpadniemy w pułapki, jakie funduje nam często zmienne środowisko biznesowe.

Wizja firmy określa długofalowy cel lub aspirację i kierunek, w którym firma dąży do rozwoju. Powinna być zarówno ambitna, inspirująca, jak i ukierunkowana na przyszłość, jednocześnie odzwierciedlając wartości i cele organizacji.

A jaką rolę w budowaniu marki Coca-Cola ma wizja? „Określa i pomaga stopniowo osiągać zrównoważony, jakościowy wzrost.

Wizja marki Coca-Cola opiera się na:

  • byciu wspaniałym miejscem pracy,
  • oferowaniu marki napojów wysokiej jakości,
  • utrzymywaniu sprawdzonej sieci klientów oraz dostawców,
  • wspieraniu społeczności lokalnych,
  • maksymalizowaniu zwrotu dla naszych udziałowców,
  • byciu szybko rozwijającą się organizacją”.

Przygotowując wizję firmy, określ dwa główne aspekty:

  • Cel długofalowy – co firma zamierza osiągnąć w dłuższym czasie?
  • Jaki ma plan działania, aby to spełnić?
blog1

Firma ma wartość, a pracownicy wartości

Z misji i wizji firmy rodzą się wartości, czyli tzw. core values – zasady, którymi pracownicy kierują się na co dzień.

Dzięki określeniu wartości w trakcie naszej biznesowej wędrówki będziemy wiedzieć, na jakie aspekty podróży powinniśmy poświęcić więcej czasu i uwagi. Czy ważniejsze jest dla nas zbieranie artefaktów i pamiątek, czy może edukacja i kolekcjonowanie wspomnień?

Wartości organizacyjne wyróżniają markę na tle konkurencji, pomagają w rekrutacji podobnie myślących pracowników i zwiększają zaangażowanie pracujących już u nas specjalistów.

Jeśli zależy nam na tym, aby wartości firmowe były naprawdę „zakotwiczone” w świadomości pracowników, warto bazować na tym, co już działa. Zbadaj, jak ludzie pracują, co w ich pracy ma dla nich największe znaczenie i jakim wartościom pozostają wierni.

A jakie wartości ma Sunrise System? Dla nas najważniejsze są:

  • indywidualne podejście do każdego Klienta,
  • zaawansowana organizacja pracy,
  • profesjonalna kadra,
  • Green Sunrise, czyli ekologiczne podejście do pracy.

Wartości te są żywe w naszej codziennej pracy. Indywidualne podejście do klienta przejawia się przez dopasowanie umowy do potrzeb klienta, a dbałość o profesjonalną kadrę realizujemy przez system szkoleń Jump oraz platformę online „Strefa kursów”.

Ciekawym przykładem określenia wartości firmowych jest marka LPP – właściciel pięciu brandów odzieżowych. Mimo że Mohito, Reserved, Cropp, Sinsay i House skierowane są do różnej klienteli, wartości firmowe pozostają jednakowe:

  • wewnętrzny ogień,
  • ambicja,
  • odpowiedzialność,
  • siła zespołu.

Koncentrują się one wokół stwierdzenia: „Działamy w otoczeniu, które ulega nieustannym zmianom, ale to co pozostaje stałe, to nasze wartości, którym jesteśmy wierni od lat. To one pozwalają nam pamiętać o tym, co jest najważniejsze w naszej działalności”.

blog-6

Spisz i przypominaj

Po tym, jak określisz wartości firmowe, warto, abyś o nich cyklicznie przypominał.

  • Podaj przykłady, jak wartości firmowe można wykorzystać na co dzień – np. wartości Green Sunrise wdrażamy w życie przez przesyłanie między sobą tekstów i dokumentów w formie plików – rzadko korzystamy z drukarek. Jeśli już drukujemy, to na papierze z recyklingu i tylko w szarościach.
  • Wykorzystuj spotkania firmowe lub podsumowania projektów do tego, aby określić, jakie wartości firmowe zostały wykorzystane do realizacji określonych zadań.
  • Zorganizuj konkurs, w którym nagrodzisz ambasadorów firmowych wartości.
  • Przypominaj o firmowych wartościach, wykorzystując przestrzeń biurową – zamów mural obrazujący core values, rozwieś w kuchni plakaty ze scenkami opowiadającymi o wartościach, „przemycaj” hasztagi z wartościami w wiadomościach na firmowych komunikatorach.

O wartości firmowe naprawdę warto zadbać. Pracownicy, którzy je znają i – co ważniejsze – w nie wierzą, chętniej angażują się w działania firmowe, wykazują większą motywację do osiągania celów biznesowych i pozytywnie wypowiadają się o firmie.

Podsumowanie

Wiesz już, czym jest misja, wizja i wartości firmowe. Poznałeś przykłady marek, które opierają swoje działania właśnie na tych trzech fundamentach. Pamiętaj, że jeśli zależy Ci na tym, aby Twoja firma miała silne podstawy i nie zagubiła się w gąszczu konkurencji, wytycz jej trasę na mapie i trzymaj się obranego kierunku. Pomogą Ci w tym misja, wizja i wartości.

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.5 / 5. Vote count: 207

No votes so far! Be the first to rate this post.

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.

Bezpłatne kursy digital marketingu – online!
Sprawdź
Efektywna firma w necie – kanał You Tube

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Oglądaj na YouTube!

 

Zapisz się do newslettera

Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!

Zero spamu, tylko konkrety!

Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Udostępnij:
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 209

No votes so far! Be the first to rate this post.

FTP Ikona 5:00 min 25.01.2024 Decydując się na współpracę z naszą agencją SEO, zazwyczaj chcesz, aby procesem optymalizacji witryny zajęli się specjaliści z naszej firmy. W takiej sytuacji zostaniesz poproszony o przesłanie niezbędnych danych dostępowych do witryny, w tym kodów do serwera FTP. Nie wiesz, co to za dane, po co właściwie są nam potrzebne i skąd je pozyskać? Ten artykuł jest dla Ciebie! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.7 / 5. Vote count: 3

No votes so far! Be the first to rate this post.

consent mode Ikona 5:20 min 19.02.2024 Już 6 marca 2024 roku w życie wchodzi Digital Markets Act. Wprowadza przepisy, które mają wpływ na to, jak zbierane i gromadzone są informacje na temat użytkowników stron internetowych. Sprawdź, co to oznacza dla Ciebie. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.4 / 5. Vote count: 212

No votes so far! Be the first to rate this post.

cold mailing Ikona 6:00 min 16.01.2024 Czym jest cold mailing? Jak tworzyć tego rodzaju kampanie mailowe, żeby zakończyły się sukcesem? O czym trzeba pamiętać przy tworzeniu i wysyłce wiadomości? Odpowiedź na te i inne pytania znajdziesz w artykule. „Zimne maile” to bez wątpienia temat, któremu warto przyjrzeć się bliżej, jeśli prowadzi się biznes. Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.6 / 5. Vote count: 24

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.5 / 5. Vote count: 20

No votes so far! Be the first to rate this post.

Samodzielne pozycjonowanie strony Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700