Zasady pisania tekstów na poszczególne rodzaje podstron to, inaczej rzecz ujmując, zbiór reguł, których powinniśmy przestrzegać, żeby serwis generował ruch z Google oraz pozycjonował witrynę pod kątem SEO w wynikach wyszukiwania. Każda podstrona, żeby dobrze spełniała swoją funkcję, wymaga nieco innego podejścia, o czym postaramy się tu szerzej opowiedzieć. Pokażemy krok po kroku, jak pisać teksty na stronę główną, ofertową, kontaktową oraz jak stworzyć wartościowy i skuteczny z punktu widzenia SEO content na pozostałe zakładki, które standardowo wchodzą w skład witryny.
Na początek, przyjrzyjmy się bliżej temu, jak wygląda standardowa strona internetowa typu Multi-Page, która charakteryzuje się rozbudowaną strukturą i nie pełni jedynie roli witryny-wizytówki.
To oczywiście najbardziej podstawowy podział – istnieją witryny, które mają jeszcze bardziej rozbudowaną strukturę, ale te na razie zostawiamy na boku. Takie rozmieszczenie akcentów na stronie i wprowadzenie podziału na rodzaje podstron, daje spore możliwości – każda podstrona może przecież generować organiczny ruch i być pozytywnie zweryfikowana przez algorytmy Google, pozycjonując całą stronę wyżej w wynikach wyszukiwania.
Układ witryny wraz z podziałem na poszczególne sekcje bazuje na architekturze informacji i to właśnie jej powinniśmy podporządkować treści, które zamieścimy w poszczególnych zakładkach. Efektywne zaplanowanie architektury tekstu, czyli organizacji i zarządzania treścią, stanowi fundament dla działań optymalizacyjnych oraz pozycjonerskich. Nasze wysiłki w tworzenie contentu zdadzą się na nic, jeśli już u podstaw tworzenia treści pod kątem SEO zapomnimy o tym, że:
Od poprawnie zaplanowanej architektury informacji witryny można płynnie przejść do kolejnego poziomu, który przybliży nas do właściwego pisania tekstów na poszczególne rodzaje podstron, czyli ogólnych zasad tworzenia treści. Trzymając się wytycznych, zwiększymy widoczność strony www w wyszukiwarce. Jak wygląda zbiór żelaznych zasad tworzenia contentu pod kątem SEO dla wszystkich sekcji znajdujących się w witrynie?
Przejdźmy teraz do bardziej szczegółowych informacji na temat tego, jak pisać na poszczególne rodzaje podstron. Zacznijmy od tego, co zobaczymy zaraz po wejściu na daną witrynę. Strona główna, bo o niej mowa, choć zawiera stosunkowo niewiele treści, teksty na nią muszą być właściwie przygotowane. Pierwsze wrażenie jest ważne, a często od tego co użytkownik zastanie na stronie głównej może zależeć, czy zostanie z nami na dłużej. To wizytówka każdej firmy i właśnie tak powinna być traktowana. Podobnie jak na klasycznej wizytówce, powinny się tu znaleźć podstawowe informacje o działalności i profilu sklepu czy przedsiębiorstwa.
Tekst, który tutaj zamieścimy, powinien jasno zasygnalizować odbiorcy, czym się zajmuje dana firma i co oferuje. Nie rozpisujemy się jednak tutaj – tekst na stronę główną powinien być krótki i mieć charakter informacyjny. Zadbaj też o odpowiednie formatowanie i czytelność tekstu.
W tej zakładce, w przeciwieństwie do strony głównej, można zamieścić tekst dłuższy, na który składa się kilka akapitów przedzielonych śródtytułami. Dobrze, jeśli content, który tu umieścimy, nie będzie bazował na mocno eksploatowanych frazesach typu: “jesteśmy liderami w branży…”, “naszą pasją jest….” czy “posiadamy wieloletnie doświadczenie” oraz korporacyjnej nowomowie i zwrotach typu: “dołącz do naszego teamu”, “stawiamy na progres i optymalizację”, “doskonalimy nasze know-how”. Zamiast tego, można zaprosić użytkowników do opowieści o firmie, opartej na autentycznym przekazie.
Modny ostatnimi czasy storytelling, czyli umiejętne snucie opowieści o marce, to skuteczne narzędzie w SEO copywritngu. Tekst pozycjonerski inspirowany storytellingiem jest przyjazny dla użytkownika. Oprócz fraz kluczowych, które można tu umiejętnie przemycić, będzie zawierał słowa nacechowane emocjonalnie, które angażują użytkowników oraz budują poczucie zaufania do firmy. W tym miejscu zróbmy szybkie porównanie, które zobrazuje, na czym polega różnica między typowym tekstem perswazyjnym a storytellingiem.
Przykład 1 (standardowy tekst)
Technologie zastosowane przy produkcji pralki pozwalają na dokładne pranie ubrań już w kilkadziesiąt minut. Dysze rozpryskują wodę w kilku kierunkach jednocześnie, dzięki czemu woda wraz z detergentem docierają do każdego miejsca na odzieży. Redukcja czasu trwania cyklu zmniejsza też zużycie energii, co przekłada się na niższe rachunki. Pralka posiada ponadto bęben o dużej ładowności, mieszczący 6 kg prania. Urządzenie wyposażone jest w 10 różnych programów, które dostosujemy do rodzaju zabrudzeń oraz materiałów, z których wykonano odzież.
Przykład 2 (tekst bazujący na storytellingu)
Jesteście blisko – dają Ci poczucie komfortu, ciepła, swobody, a kiedy trzeba, pomagają Ci poczuć się pewnie. Towarzyszą Ci zawsze i wszędzie i z pewnością zależy Ci na tym, żeby służyły Ci jak najdłużej. Troska o ubrania, które nosisz jest tym, co nas łączy. Zaprojektowaliśmy pralkę, która wie, jak zadbać o malinowy kardigan, w którym wyszłaś na pierwszą randkę czy koszulkę przypominającą Ci o pokonaniu własnych słabości podczas maratonu. Zaufaj delikatnym programom, które stworzyliśmy po to, żebyś mogła się cieszyć swoją garderobą każdego dnia.
Tekst copywriterski oparty na SEO storytellingu to także umieszczenie zwrotów nawołujących do interakcji (“przekonaj się sam”, “wejdź z nami do świata…”, “daj się ponieść..”, itd.) oraz opisy produktu czy usługi, które będą się odwoływać do wyobraźni odbiorcy. SEO storytelling w webwritingu można wykorzystać w kreatywny sposób – warto mieć to na uwadze w trakcie tworzenia contentu na zakładkę “o nas”.
Zasady pisania tekstów na podstrony sprzedażowe różnią się od tych, które zamieścimy na stronie głównej czy w zakładce “O nas”. Treść umieszczona w tej sekcji powinna być merytoryczna, co wcale nie oznacza, że ma zawierać specjalistyczne i hermetyczne sformułowania. Contentu w stylu: “zespołem roboczym w urządzeniu są łukowe lub hakowate noże osadzone na obrotowym wale” należy się w miarę możliwości wystrzegać. Jeśli mamy wątpliwości, tekst pozycjonerski zawsze możemy sprawdzić pod kątem zrozumiałości i użyteczności używając do tego specjalnych narzędzi dostępnych online, takich jak Jasnopis.pl.
W trakcie pisania tekstu na podstronę ofertową warto także sięgnąć po język korzyści, zastosować przymiotniki sensoryczne oraz dodać zwroty wzywające do akcji (ang. Call to Action), które zachęcą do nabycia produktu czy skorzystania z usługi.
Oto kilka przykładów zwrotów, które mogą znaleźć się w sekcji ofertowej:
Call to Action: “sprawdź sam”, “przekonaj się już teraz”, “zobacz, co dla Ciebie przygotowaliśmy”, “nie zastanawiaj się dłużej i wypróbuj…”, “poczuj smak…”, “wyobraź sobie…”
Przymiotniki sensoryczne: “aromatyczny”, „pyszny”, “miękki”, “puszysty”, “aksamitny”, “otulający”
Dobrze, jeśli tekst SEO na stronę ofertową będzie przydatny i przedstawi dany produkt pod kątem jego zastosowania i użyteczności. Jeśli wymieniasz zalety artykułu bądź usług, wykorzystaj formatowanie w postaci wypunktowania czy numeracji – w ten sposób użytkownik łatwiej przyswoi treści i pozna produkt “w pigułce”.
Coraz więcej stron www posiada osobną zakładkę poświęconą blogowaniu i wpisom poradnikowym. Zwiększa to atrakcyjność witryny i przyciąga użytkowników, szczególnie jeśli napisane teksty są odpowiedzią na pytania wpisywane w wyszukiwarkę przez użytkowników oraz wpisuje się w ich potrzebę odnalezienia konkretnych informacji na dany temat.
Nadrzędną zasadą pisania na ten rodzaj podstrony będzie więc dostarczanie wartościowego contentu – ciekawych treści wyczerpująco opisujących dane zagadnienie. Copywriting SEO w tym przypadku jest ważny, ale upychanie fraz kluczowych na siłę nie będzie najlepszym rozwiązaniem. Profesjonalnie napisany artykuł na tę podstronę to taki, w którym praktyki SEO są ukryte i nie są zauważalne dla odbiorcy.
Długość postów blogowych i poradnikowych może być bardziej rozbudowana niż w przypadku innych rodzajów podstron, ale planując dłuższy wpis należy pamiętać o formatowaniu: nagłówkach, śródnagłówkach oraz podzieleniu tekstu na krótsze akapity. W celu zwiększenia ruchu na stronie warto w śródtytułach użyć fraz kluczowych i pytań, które użytkownicy wrzucają do wyszukiwarki – w ten sposób łatwiej trafią na bloga, co może przełożyć się na lepszą konwersję i zapytania o charakterze ofertowym.
Tworzenie tekstu na ten rodzaj podstrony nie powinno być skomplikowane i nie zajmie dużo czasu. Treść musi zawierać dane teleadresowe oraz zapewnienie użytkownika o chęci kontaktu ze strony firmy oraz o gotowości odpowiedzi na zadane pytanie (dobrze, jeśli padnie przybliżony czas odpowiedzi). Zwroty typu call to action (“napisz do nas”, “skontaktuj się z nami”, “porozmawiaj z naszym doradcą”) też będą tu na miejscu – zachęcą do bezpośredniego zwrócenia się do pracowników firmy.
Część witryn posiada podstronę z aktualnościami, w której znajdują się zazwyczaj krótkie teksty na temat nowych produktów, obecności na targach branżowych czy sukcesów firmy. To świetne źródło informacji dla użytkowników, ale pod warunkiem, że teksty, które się tu znajdą, będą krótkie i zwięzłe.
Kilka prostych zdań w zupełności wystarczy. Ważniejszy będzie tutaj nawet nie sam sposób pisania, ale to, jak często zamieszczamy wpisy. Jeśli ostatnia aktualizacja treści miała miejsce 6 miesięcy temu, nawet najlepiej napisany tekst na podstronę z aktualnościami nie zostanie dobrze oceniony przez użytkowników oraz algorytmy wyszukiwarki.
Ten rodzaj podstrony, choć niepozorny, może zdziałać wiele dobrego pod kątem SEO. Zakładka z najczęściej zadawanymi pytaniami, czyli FAQ (ang. frequently asked questions), to zbiór odpowiedzi dla użytkowników. Sekcję należy stworzyć w oparciu o tematy i zagadnienia, które nurtują klientów oraz które mają powtarzalny charakter.
Stworzenie listy z pytaniami oraz odpowiedziami będzie treścią wartościową z punktu widzenia pozycjonowania serwisu i jego popularności i może wspomóc działania pozycjonerskie pod warunkiem, że przygotowana treść będzie właściwie zoptymalizowana pod kątem SEO. Jak to zrobić? Np. poprzez umieszczanie w trakcie pisania tekstów słów kluczowych w naturalnej formie oraz użycie wybranych fraz w nagłówkach oraz pytaniach.
Same odpowiedzi nie powinny być też zbyt długie – znalezienie konkretnych informacji na tej podstronie przełoży się na pozytywne doświadczenie użytkowników, którzy szybko znajdą to, co ich interesuje. Pisząc tekst do tej sekcji posiłkuj się też językiem, którym posługują się na co dzień użytkownicy.
Zanim zasiądziemy przed klawiatury pamiętajmy, że pisanie tekstów na poszczególne rodzaje podstron wymaga od nas zróżnicowanego podejścia. Każda sekcja witryny posiada inny charakter, inny jest też jej cel i właśnie temu powinniśmy podporządkować pisane treści. Znalezienie równowagi między praktykami SEO a wartościowym contentem może okazać się kluczem do sukcesu. Po drodze nie zapominajmy o strukturze tekstu i formatowaniu – przejrzysta i klarowna strona z podziałem na zakładki przełoży się na pozytywne doświadczenia użytkowników i zyska przychylność botów internetowych Google oceniających przydatność poszczególnych www.
Źródła: Nowy Marketing, Content Marketing Institute 1, 2, BRIEF.PL, sprawny.marketing
Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.
Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!
Zero spamu, tylko konkrety!
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: