XXI wiek bez internetu nie mógłby istnieć. Korzystamy z niego wszyscy, choć nadal istnieją na świecie grupy osób, dla których dostęp do niego jest ograniczony z powodu różnego rodzaju barier: ekonomicznych, kulturowych czy technicznych. Nasza codzienność bez sieci jednak nie miałaby racji bytu, dlatego tak ważne jest, aby content dostępny w niej był dopasowany zarówno do potrzeb, jak i możliwości każdego z nas.
Okazuje się jednak, że strony internetowe nie zawsze stworzone są w sposób umożliwiający ich łatwą obsługę. Działania UX i UI realizowane są głównie w odpowiedzi na potrzeby najbardziej aktywnych odbiorców sieci, jakimi są osoby młode. Istnieją także grupy, które mimo wszystko starają się po niej poruszać – jedną z nich stanowią seniorzy, którzy ze względu na różnego rodzaju czynniki nie są tak dobrze zaznajomieni z nowymi technologiami.
Dziś z internetu korzystamy w wielu celach: edukacyjnych, informacyjnych, handlowych, rozrywkowych i innych. Raporty pokazują, że zainteresowanie siecią rośnie z roku na rok w każdej grupie wiekowej, bez względu na rasę, wykształcenie czy status ekonomiczny.
Co na ten temat mówią konkretne badania? Raport Digital 2023 Global Overview wykazał, że w 2023 roku aż 5,16 miliarda światowej populacji korzystało z sieci. Jak pokazują statystyki, zdecydowana większość internautów, bo aż 92,3%, korzysta z niego za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Jest to niezwykle istotne z punktu widzenia użyteczności stron internetowych, ponieważ jeszcze przed kilkoma laty urządzeniem, za pomocą którego użytkownicy najczęściej łączyli się z siecią, był komputer i to wersja desktopowa witryn była najistotniejsza.
Ciekawym aspektem jest również czas, jaki spędzamy w wirtualnym świecie. Średnio każdy użytkownik jest połączony z siecią aż 6 godzin i 37 minut dziennie. Oznacza to, że internet stał się nieodłącznym elementem naszej codzienności, w której posługujemy się nim nie tylko do zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń czy budowania relacji. Sieć stała się także miejscem, dzięki któremu możemy w łatwy i szybki sposób zapłacić rachunki, zrobić zakupy czy promować swoją markę – teoretycznie każdy z nas może to robić, ale czy tak jest również w praktyce?
Aby lepiej poznać sytuację osób starszych w internecie, musimy najpierw dokładnie poznać ich samych. Niektórzy mówią, że starość to jedynie stan umysłu, a inni, że wiek to tylko liczba. Wszystko zależy więc od naszego punktu widzenia. Zapewne każdy z nas pamięta, że kiedy byliśmy dziećmi, osobami starszymi jawili nam się 40-latkowie, w wieku 30 lat za seniorów uznawaliśmy osoby 60-letnie, natomiast w wieku 60 lat za osoby starsze uważamy 70-, 80-latków. Zgodnie z klasyfikacją WHO osoby w wieku od 45 do 59 lat przeżywają wiek przedstarczy. Wczesną starością określamy lata życia od 60 do 74, natomiast starością pośrednią nazywamy wiek od 75 do 89 lat. Badania, które mają na celu analizę aktywności seniorów w sieci, dotyczą zatem osób od 60. roku życia.
Osoby starsze nie mniej chętnie od młodych korzystają z internetu i dóbr, jakie mogą tam znaleźć. Choć zgodnie z najnowszymi badaniami seniorzy stanowią około 30% użytkowników sieci, liczba ta z roku na rok rośnie. Świadczą o tym chociażby rosnące statystyki osób starszych korzystających z sieci za pośrednictwem różnego rodzaju urządzeń, w tym telefonów komórkowych. Jak można zobaczyć na przygotowanej przez portal itwiz.pl statystyce poniżej, seniorzy coraz chętniej korzystają ze smartfonów, aby łączyć się z siecią w celu różnego rodzaju aktywności internetowej. Według badań Urzędu Komunikacji Elektronicznej prawie 82% osób starszych zalogowanych do sieci łączy się z nią właśnie za pośrednictwem telefonu komórkowego. Dlatego tak istotne jest, aby projektowanie stron internetowych nie ograniczało się jedynie do ich wersji desktopowej, ale także responsywnej, dostosowanej do urządzeń mobilnych.
Niezwykle ważny jest fakt, że osoby starsze, choć nie wychowywały się w dobie internetu, cechuje dość duże zainteresowanie nowinkami technicznymi i technologicznymi. Tym, co je jednak ogranicza w poznawaniu nowych mediów, są różnego rodzaju bariery, o których więcej opowiemy w dalszej części artykułu.
Wykluczenie cyfrowe seniorów jest ważnym aspektem, jaki należy poruszyć w związku z ich aktywnością, a także brakiem aktywności w sieci. Jednym z najważniejszych ograniczeń, z jakimi borykają się osoby z pokolenia silver są bariery psychologiczne oraz fizyczne.
Te pierwsze dotyczą przede wszystkim lęku przed technologią czy zostaniem ofiarą oszustwa lub nieznajomości obsługi urządzeń. Wiele osób starszych zwyczajnie wstydzi się, że nie radzi sobie w sieci tak dobrze, jak młodsze pokolenia, co sprawia, że nie chcą prosić o pomoc i świadomie rezygnują z odkrywania wirtualnego świata.
Zupełnie innym rodzajem ograniczenia są te fizyczne. Istnieje bowiem duża grupa osób starszych, które mimo dostępu do internetu i chęci uczestniczenia w wirtualnym życiu, nie podejmują tego wyzwania. Dlaczego? Między innymi dlatego, że content udostępniany w internecie nie jest dostosowany do ich potrzeb. Ma to związek z największym ograniczeniem, jakim jest ciało, które z wiekiem zmienia się i nie przetwarza bodźców tak, jak dotychczas. Do najważniejszych barier srebrnego pokolenia w odkrywaniu wirtualnego świata należą przede wszystkim związane z wiekiem zmiany w odbieraniu bodźców i pogorszenie się jakości zmysłów. Wśród nich najbardziej narażony jest oczywiście wzrok (główny zmysł odbioru świata przez każdego zdrowego człowieka), ale także słuch, motoryka, zdolność uczenia się oraz czas przetwarzania bodźców.
Co niezwykle istotne, każdy z nas z biegiem lat doświadczy nieuniknionego upływu czasu, a jak pokazują statystyki, już w 2050 roku osoby w wieku 60 lat i więcej będą stanowiły aż 40% społeczeństwa i będziemy nimi my sami. Dlatego warto, nie tylko dla dzisiejszych seniorów, ale także dla nas z przyszłości dokładnie poznać sposoby projektowania stron dopasowanych do potrzeb osób starszych.
Aby to robić z sukcesem, wystarczy poznać schorzenia i ich objawy, a następnie projektować urządzenia, ale także same aplikacje czy strony internetowe w taki sposób, aby korzystanie z nich nie sprawiało problemu pod kątem użyteczności.
Tworzenie witryn to, poza niezbędnymi umiejętnościami, konieczność spełnienia różnego rodzaju standardów dotyczących stron internetowych. Jedną z największych na świecie inicjatyw walczących o dostępność witryn dla każdego użytkownika sieci jest Web Accessibility Initiative. WAI przygotowała zbiór dokumentów obejmujących najważniejsze aspekty projektowania stron, przeciwdziałając jednocześnie wykluczeniu cyfrowemu niektórych grup internautów, w tym właśnie seniorów.
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) to zestaw bardzo obszernie rozbudowanych wytycznych, stworzonych przez WAI, dzięki którym projektowanie stron internetowych oraz aplikacji staje się możliwe nie tylko dla „zwykłych” użytkowników, ale także osób z niepełnosprawnościami wzroku czy słuchu lub zaburzeniami poznawczymi – które bardzo często dotyczą właśnie osób starszych. W aktualnie obowiązujących dokumentach WCAG 2.1 wytypowano 5 podstawowych aspektów, które wpływają na możliwość zapoznawania się z treściami w sieci przez wszystkich jej użytkowników. Należą do nich: postrzegalność, funkcjonalność, zrozumiałość, solidność oraz zgodność. W tym artykule przedstawimy pierwsze dwa aspekty, które mają największe znaczenie w projektowaniu stron internetowych z myślą o seniorach.
Jest jednym z najważniejszych aspektów, które wpływają na komfort użytkowania stron internetowych. Ze względu na to, że osoby starsze zmagają się z problemami związanymi ze zmysłami, warto umożliwić im rozwiązania, które mimo choroby pozwolą korzystać z witryny www.
Przykład znacznika alt
Dla osób młodych świat internetu jest intuicyjny. Wynika to z faktu, że urodzili się w erze cyfrowej i już od samego dzieciństwa byli jego częścią. Dla srebrnego pokolenia sieć jest sferą, której musieli się nauczyć, często korzystając z pomocy swoich dzieci lub wnuków. Aby ułatwić seniorom samodzielnie poruszanie się i korzystanie z internetu.
Projektowanie stron internetowych jest niezwykle skomplikowanym zadaniem, które ma na celu zapewnić maksimum funkcjonalności i komfortu korzystania z tworzonej witryny. W związku z tym, że z sieci także osoby starsze, strony powinny być dostosowane do potrzeb i możliwości każdej z tej grupy odbiorców. Stworzenie projektu odpowiadającego zdolnościom poznawczym oraz ograniczeniom związanym z wiekiem seniorów jest zatem procesem jeszcze bardziej skomplikowanym, ale nie niemożliwym do wykonania. Poznając ograniczenia odbiorców, możemy znaleźć rozwiązania, które pomogą stworzyć w pełni użyteczną witrynę, dzięki której seniorzy będą mogli cieszyć się zaletami świata wirtualnego.
Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.
Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!
Zero spamu, tylko konkrety!
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: