Ten artykuł nie będzie wyjaśniał, jak Google tworzy ranking lokalny – jest to świetnie wyjaśnione w pomocy Google Moja Firma.
… ale poważnie – pomoc GMF to miejsce, od którego powinniście zacząć, jeśli interesuje Was pozycjonowanie lokalne).
W skrócie – wyszukiwarka patrzy na:
a ranking lokalny jest wypadkową tych elementów (które niekoniecznie są równoważne, a wręcz niemal na pewno mają różną wartość).
Ten artykuł krótko wyjaśni ci, jak wygląda pozycjonowanie wizytówki w Google Maps – będzie to mini poradnik, w którym nie znajdziesz super-zawiłej terminologii i zaawansowanych sztuczek technicznych. Ten poradnik SEO lokalnego pomoże nawet laikowi maksymalnie wykorzystać możliwości swojej wizytówki w Google Maps, powie jak zadbać o jej pozycjonowanie, aby zwiększyć jej szansę na wyższy ranking w wynikach lokalnych (czyli na Mapach).
Nie będę też skrupulatnie wyjaśniał dlaczego ten, a nie inny czynnik jest najważniejszy (ale zapraszam serdecznie do dyskusji w komentarzach!): ograniczę chaos informacyjny do konkretów, abyście mieli podstawowe informacje i jasność, jak pozycjonować firmę w Google Maps!
Ważne: w naszym poradniku pozycjonowania lokalnego nie znajdziesz porad spamerskich, niezgodnych z wytycznymi wyszukiwarki (jak np. dodawanie fraz do nazwy firmy w wizytówce). Skupiamy się jedynie na działaniach całkowicie zgodnych z wymogami i wytycznymi wyszukiwarki.
Absolutną podstawą jest oczywiście stworzenie i zweryfikowanie wizytówki w Google Moja Firma. Kiedy to mamy już odhaczone, sprawa czynników rankingowych w pozycjonowaniu wizytówek w Google Maps przedstawia się następująco:
*Ostrzeżenie: powyższa hierarchia jest subiektywna, choć oparta na licznych badaniach i ankietach dot. pozycjonowania lokalnego. Jednakże nie mamy i nie możemy mieć pewności, jak Google rzeczywiście podchodzi do poszczególnych elementów rankingu.
Podstawa podstaw – w końcu bez stworzonej wizytówki nie możemy wyświetlać się na Mapach. Trzeba jednak proces jej weryfikacji doprowadzić do końca i uzupełnić wszystkie podstawowe informacje, a więc:
Regularnie odwiedzaj też wizytówkę i aktualizuj wszystkie dane, a także sprawdzaj zmiany, jakie może wprowadzać Google na podstawie sugestii użytkowników (ale to już zupełnie inna historia).
Jedna z najlepszych specjalistek z tego zakresu dokładnie opisała proces usuwania duplikatów w Google Moja Firma na naszym SEO Blogu, więc gorąco zachęcam (w razie problemów z duplikatami) do skorzystania z jej instrukcji.
Oczywiście rozumiem, że pokusa stworzenia kilku wizytówek dla swojej firmy dla różnych domen może być duża, jednakże wytyczne GMF są jasne. A dodatkowo duplikaty są szkodliwe dla pozycjonowania na Mapach Google – więc kombinacje w tym zakresie nie są wskazane.
Zasada „im więcej tym lepiej” odpada – trzeba skupić się na dobraniu 1 (jednej!) kategorii podstawowej, która ma kluczowe znaczenie dla pozycjonowania firmy w Google Maps.
Niestety! Lista dostępnych kategorii jest ograniczona – a więc wybieramy spośród kategorii wcześniej przygotowanych przez wyszukiwarkę, stąd zadanie to nie zawsze jest proste.
Możemy oczywiście dodać kategorie dodatkowe, doprecyzowujące naszą działalność, jednak to kategoria podstawowa jest zdecydowanie najważniejsza dla SEO i tylko ona widoczna jest w wizytówce.
W pozycjonowaniu wizytówki Google Maps znaczenie ma nie tyle wysokość oceny (czyli liczba gwiazdek), ile liczba dodanych opinii oraz ich treść, a także nasza aktywność – czyli po prostu odpowiadanie na recenzje, zarówno te pozytywne, jak i negatywne.
Idealnie jeśli nasi Klienci, opisując swoje wrażenia, dorzucą w recenzji frazę, na którą chcemy rankingować (np. „najlepsza kawiarnia w Poznaniu”, „klimatyczna restauracja w Katowicach”).
Oczywiście nie mamy wpływu na treść recenzji, niemniej jednak jest to zapewne jeden z czynników rankingowych wpływających na pozycjonowanie w Mapach Google.
To zadanie nie dla laików, ale nie można pisać o tym, jak pozycjonować firmę w Google Maps bez wspominania o szerszym pozycjonowaniu lokalnym.
Wyszukiwarka patrzy również na bardziej „tradycyjne” czynniki SEO – czyli takie, na podstawie których rankinguje strony www w swoich wynikach organicznych. Poprawnie zoptymalizowana witryna (szczególnie jeśli skupiamy się przede wszystkim na wynikach lokalnych) jest pomocna również w pozycjonowaniu wizytówki w Google Moja Firma.
Trzeba jednak pamiętać, że nawet najlepiej zoptymalizowana witryna nie wystarczy do osiągnięcia wysokiego rankingu na Mapach – tak jak wysoki ranking na Mapach nie oznacza od razu wysokich pozycji w standardowych wynikach organicznych i tradycyjnym SEO.
NAP = Name, Address, Phone numer (Nazwa, Adres, Telefon)
Powinniśmy zadbać, aby dane NAP umieszczane w Internecie były takie same lub możliwie zbliżone. Wszędzie, to znaczy:
Wcześniej wspominałem o dodaniu przynajmniej jednego zdjęcia (zwyczajowo jest to logo firmy). Natomiast tak naprawdę im więcej wysokiej jakości zdjęć tym lepiej! Dobrze jest pokazać sam budynek firmy, jego wnętrze, pracowników, produkty… możliwości są praktycznie nieograniczone.
Nie inaczej jest z krótkimi filmami wideo – to co uznacie za użyteczne dla odbiorców, pomoże również w pozycjonowaniu w Google Maps.
Pamiętajcie, że praktycznie każdy użytkownik może dodać zdjęcie obrazujące Waszą firmę. A zdjęcia użytkowników nie zawsze są… korzystne. Więc im lepiej my zadbamy o ten aspekt, tym mniejsza szansa wpadki wizerunkowej.
Wpisy w Google to wciąż jeszcze stosunkowo świeża funkcja, ale bardzo mocno rozbudowywana. Najprostszą taktyką jest publikowanie tych samych postów, które umieszczamy na Facebooku czy Twitterze. Czasem wymagana będzie niewielka modyfikacja treści, natomiast jest to stosunkowo niewiele pracy, a takie drobne kroczki mogą się zsumować w świetny efekt pozycjonowania lokalnego.
Obecnie we wpisach można umieszczać nowości, tworzyć wydarzenia, oferty promocyjne, czy choćby promować produkty – a wszystko to za darmo!
Funkcja ta umożliwia użytkownikom zadawanie pytań dotyczących firmy (np. „czy konieczna jest rezerwacja miejsc?”). Na takie pytania mogą odpowiadać nie tylko właściciele firm, ale również użytkownicy!
Dobrym sposobem jest więc stworzenie bazy potencjalnych pytań, jakie mogą zadać użytkownicy, przesłanie ich do GMF i udzielenie odpowiedzi. Oczywiście podstawą jest odpowiadanie na pytania zadane przez użytkowników.
Wyszukiwarka inwestuje sporo czasu w nowe funkcje i eksperymenty w Google Moja Firma. Jeśli więc czas na to pozwala, warto testować nowe rozwiązania, a także śledzić coraz dokładniejsze statystyki w panelu GMF. Na podstawie statystyk możemy np. sprawdzić, na jakie frazy nasza wizytówka się wyświetla i odpowiednio dostosować do nich swoje działania związane z pozycjonowaniem lokalnym.
Z ciekawych nowych/dodatkowych funkcji można wymienić np.:
Odradzamy jednocześnie tworzenie automatycznej witryny – jeśli mamy stronę internetową i jest ona w procesie pozycjonowania, to z pewnością będzie lepsza niż taka, którą Google wygeneruje automatycznie.
Pozycjonowanie wizytówki w Google Maps na pewno nie jest prostym zagadnieniem. Powyżej nie podaję jednak super-skomplikowanych metod na podniesienie swojego rankingu w GMF, a jedynie najprostsze czynności, które praktycznie każdy właściciel/pracownik firmy może wykonać samodzielnie.
Natomiast to często właśnie suma małych kroczków (publikowanie wpisów, dodawanie zdjęć/wideo, stopniowe zdobywanie recenzji, dbałość o aktualizację danych etc.) przynosi z czasem najlepsze efekty – również w pozycjonowaniu lokalnym!
Źródła: Pomoc Google Moja Firma; Pomoc Map Google; Moz 1, 2; własne badania i analizy
Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.
Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!
Zero spamu, tylko konkrety!
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: