Transmisje na żywo (ang. live streaming) stają się coraz popularniejszą formą nadawania i konsumowania treści online. Według Research and Markets globalny rynek transmisji na żywo wzrósł z 1,24 mld dolarów w 2022 roku do 1,49 mld dolarów w 2023 roku. Prognozy na kolejne lata przewidują, że do 2027 roku wartość tego właśnie rynku wzrośnie do 3,21 mln dolarów. To wyraźny sygnał, że już teraz warto zastanowić się, jak wykorzystać transmisje na żywo do budowania zaufania oraz angażowania widzów.
Transmisja na żywo umożliwia przesłanie strumieniowego wideo przez Internet w czasie rzeczywistym, bez wcześniejszego nagrywania i przechowywania wideo. Oznacza to, że odbiorca treści odbiera je w tym samym czasie, w którym są one nadawane przez nadawcę. I tu właśnie można doszukiwać się rosnącej popularności live streamingu.
Odbiorcy dzięki takiej formie mają poczucie bliższego, bardziej bezpośredniego kontaktu z nadawcą, często będącym ich idolem lub autorytetem w konkretnej dziedzinie. Ponadto live streaming wydaje się odbiorcom bardziej autentyczny, ponieważ obserwują to, co dzieje się na żywo. Materiał nie jest poddawany żadnej obróbce przed upublicznieniem. Te elementy wpływają na budowanie zaufania wśród odbiorców, co przekłada się na tworzenie pozytywnego wizerunku marki, tak ważnego w obszarze marketingu.
Live streaming jest narzędziem, które warto rozważyć w działaniach marketingowych, ponieważ:
Dostępne na rynku rozwiązania technologiczne dają wiele różnych możliwości przeprowadzenia live streamingu, dlatego możesz założyć, że z pewnością znajdziesz dla swojej marki właściwy sposób na transmisję na żywo. Musisz jednak odpowiednio się do tego przedsięwzięcia przygotować. Pomocna może być dla Ciebie poniższa checklista:
Zastanów się, dlaczego chcesz przeprowadzić transmisję na żywo. Musisz już na tym etapie planowania znać cel, aby po zakończeniu live streamingu ocenić, czy został on osiągnięty. Twoim celem może być m.in. przyciągnięcie do Twojej marki nowych odbiorców, zwiększenie zasięgów na jednym z Twoich social mediów czy skomentowanie na bieżąco ważnego wydarzenia ze świata sportu, mody, show-biznesu itp.
Cel może – ale nie zawsze musi – pokrywać się z tematem. W przypadku gdy chcesz odpowiedzieć na najczęściej zadawane Ci pytania, cel i temat są niemal tożsame. Jednak Twoim celem może być np. zwiększenie ruchu w sklepie internetowym z częściami samochodowymi. W takim przypadku transmisja na żywo może pokazywać np. różnice między częściami oryginalnymi a zamiennikami albo wymianę takiej części. Live streaming może pomóc w budowaniu autorytetu w branży, jak też w zdobywaniu nowych klientów.
Dostępnych jest wiele platform, które umożliwiają przeprowadzenie transmisji na żywo, ale do tych najpopularniejszych należy zaliczyć:
Ponadto dostępne są takie rozwiązania jak: Mixer, DaCast, Ustream, Smashcast. Wybierając platformę streamingową, warto sprawdzić:
Prowadzenie transmisji na żywo nie powinno oznaczać pójścia na żywioł. Może wydawać Ci się, że masz wszystko w głowie i tyle masz do powiedzenia na temat wybrany do live streamingu, że na pewno starczy na godzinę lub więcej.
W praktyce często okazuje się, że w czasie wystąpienia na żywo dopada nas blokada albo po transmisji orientujemy się, że nie powiedzieliśmy połowy rzeczy, którymi chcieliśmy podzielić się z naszymi odbiorcami. Właśnie dlatego warto przygotować sobie scenariusz. Powinien zawierać najważniejsze zagadnienia do poruszenia, argumenty, dane, statystyki, źródła – a więc wszystko to, co może zaciekawić odbiorców. Dobrą praktyką jest wypisanie sobie ich w punktach.
Wybierz odpowiedni dzień oraz dogodną godzinę. Pamiętaj o potrzebach oraz możliwościach swojej grupy docelowej. Nie zawsze unikanie godzin, w których odbiorcy mogą być w pracy, jest dobre. Coraz więcej osób korzysta w godzinach pracy z czasu, jaki pracodawca daje im na rozwój. Mogą wówczas uczestniczyć w streamingu wydarzenia lub webinarze na żywo.
To kluczowe dla osiągnięcia jak największej liczby uczestników. Wykorzystaj do tego celu dostępne dla Twojej marki kanały dystrybucji treści i informuj o planowanej transmisji na żywo. Jeżeli chcesz dotrzeć do nowych odbiorców, rozważ opcję reklamy płatnej, np. Google Ads, Facebook Ads, Instagram Ads. Takie rozwiązanie pozwala z dużą precyzją ustalić, komu reklama powinna się wyświetlać, więc zyskujesz pewność, że przekaz trafi do Twojej grupy docelowej.
Przed rozpoczęciem transmisji na żywo sprawdź:
Pomyśl również o sytuacjach, które mogą utrudnić prowadzenie live streamingu lub w nim przeszkodzić. Przykładowo: zastanów się, czy masz możliwość przełączenia się na inne źródło dostępu do internetu, aby utrzymać ciągłość transmisji, gdyby pojawiły się problemy z siecią.
Interesująca tematyka i Twoje zaangażowanie w prowadzenie transmisji na żywo to połowa sukcesu, aby zapewnić ciekawe doświadczenie odbiorcom. Mając możliwość kontaktu z nimi w czasie rzeczywistym, warto to wykorzystać do interaktywnej relacji. Zaangażuj swoich odbiorców poprzez np.:
Live streaming jest bardzo skutecznym narzędziem do budowania zaufania i zaangażowania odbiorców. Jego wykorzystanie wymaga jednak zaplanowanych, długofalowych działań, zgodnych z obowiązującą w organizacji strategią marketingową. Proces musi opierać się na indywidualnych celach biznesowych brandu oraz wyróżnikach danej marki, jednak można wyróżnić elementy, które są uniwersalne w strategii budowania zaufania i zaangażowania odbiorców z wykorzystaniem live streamingu.
Na odbiorców bardzo zachęcająco działa regularność. Wiedza o tym, kiedy i gdzie może spotkać się z Tobą (jako przedstawicielem marki) online, daje poczucie stabilności, spokojnego oczekiwania i pozwala zaplanować czas na takie właśnie spotkanie.
Dlatego jeśli myślisz o wprowadzeniu częstych transmisji na żywo do swoich działań marketingowych, zaplanuj:
Zachowaj przy tym konsekwencję: nie odwołuj transmisji na żywo, nie przekładaj ich nagminnie, nie skracaj czasu ich trwania. Regularność i konsekwencja sprawią, że u odbiorców rodzi się przekonanie, że mogą Ci ufać, bo robisz, to co zapowiedziałeś(-aś). Zaufanie buduje zaangażowanie, ponieważ odbiorca, wiedząc, kiedy i gdzie może spotkać Cię online, chętniej w takim spotkaniu uczestniczy, a z czasem może na tyle zacząć Ci ufać, że będzie aktywnie komentował live streaming czy też poleci go swoim znajomym.
Bezpośredni kontakt z odbiorcami podczas live streamingu ma swoje wady i zalety. Niewątpliwym plusem jest tu możliwość natychmiastowej interakcji z widzami oraz możliwość obserwowania przez odbiorców zachowania nadawcy na żywo – bez cięć, bez obróbki w montażu.
Wielu odbiorców uważa, że daje to bardziej autentyczny obraz nadawcy. Trudno się z tym nie zgodzić, ponieważ to, jak zachowujemy się na żywo, wypływa z naszych naturalnych reakcji na otaczające nas bodźce. Przyjmując w takiej sytuacji otwartą postawę, a więc dzieląc się z odbiorcami swoim naturalnym zachowaniem, reakcjami, emocjami, stajesz się w ich oczach autentyczny, a przez to bardziej godny zaufania niż osoby, które znają tylko z wpisów na social mediach. Twoja komunikacja musi być jednak transparentna. Jeżeli to, jak prezentujesz się na live streamie, odbiega znacząco od tego, jak kreujesz siebie czy swoją markę w social mediach lub innych nośnikach digital marketingu, to możesz osiągnąć efekt odmienny od zamierzonego.
To bardzo ważny element strategii budowania zaufania i zaangażowania odbiorców. Dzięki transmisji na żywo zyskujesz możliwość niemal natychmiastowego reagowania na pytania bądź uwagi odbiorców Twojej marki. Zignorowanie ich może być odczytane przez uczestników transmisji na żywo na wiele sposobów, m.in. jako niechęć do konfrontacji z niewygodną krytyką, zadufanie w sobie, pogardę dla „zwykłych” internautów. Oczywiście nie oznacza to, że na każdy komentarz natychmiastowo musisz odpowiedzieć. Niekiedy uwagi uczestników live streamingu mają na celu prowokację czy wywołanie mniejszego bądź większego skandalu. Dlatego ważne jest przyjęcie od samego początku określonej formy odnoszenia się do komentarzy i poinformowanie o przyjętym sposobie wchodzenia w interakcje na samym początku transmisji na żywo.
Transmisje na żywo warto wprowadzić do narzędziownika marketingowego własnej marki – zarówno tej firmowej, jak i osobistej. Pomagają skutecznie budować pozytywny wizerunek brandu i pozwalają rozwijać tworzącą się wokół niego społeczność. Ponadto budują zaufanie oraz zaangażowanie odbiorców, co przekłada się korzystnie na lojalność wobec marki i może mieć wpływ na konkretne korzyści finansowe. Nie zapominaj jednak, że źle poprowadzona, nieciekawa transmisja może przynieść efekt odwrotny. Dlatego bardzo dobrze przygotuj się do tego zadania i pomyśl o wprowadzeniu regularności w jego stosowaniu.
Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.
Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!
Zero spamu, tylko konkrety!
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: