Planujesz stworzyć stronę internetową swojej marki i zastanawiasz się, czy wybrać konwencjonalną witrynę z wieloma zakładkami, czy raczej postawić na minimalistyczny serwis one page? W naszym artykule przedstawiamy wszystkie za i przeciw, dzięki którym łatwiej podejmiesz ostateczną decyzję, która z pewnością nie będzie obojętna dla Twojego sukcesu w sieci. Sprawdź i przekonaj się, jaki rodzaj witryny będzie najlepszym rozwiązaniem dla Twojego biznesu!
Witryny te, znane również jako single page, to nic innego jak serwisy składające się wyłącznie ze strony głównej. W przeciwieństwie do konwencjonalnych stron zwanych multi page nie zawierają podstron, a cały content znajduje się wyłącznie pod jednym adresem URL. Najlepiej sprawdzą się wobec tego w przypadku mniejszych serwisów, które nie wymagają zastosowania dużej ilości treści zarówno w momencie ich tworzenia, jak i w przyszłości.
Przed założeniem witryny należy zatem poznać zalety oraz wady stron typu one page, aby mieć pewność, że tworzony serwis spełni wszystkie Twoje potrzeby i oczekiwania. Dlatego, jeśli zależy Ci na funkcjonalnej i spełniającej Twoje cele witrynie zachęcamy do zapoznania się z dalszą częścią naszego artykułu, w którym dowiesz się więcej na temat możliwości i ograniczeń serwisów single page.
Wiele osób używa tych sformułowań zamiennie, nie do końca znając ich znaczenie. Warto jednak je poznać, szczególnie współpracując z agencją SEO, aby mieć pewność, jakiego rodzaju usługi potrzebujemy. O ile wyjaśniliśmy już, że witryna typu one page jest po prostu serwisem firmowym niemającym poszczególnych podstron, czas poznać charakterystykę landing page. W ich przypadku mowa o stronie docelowej, do której internauci kierowani są za pośrednictwem płatnych reklam.
W przeciwieństwie do klasycznej witryny internetowej landing page nie zawiera treści związanych z ogólną działalnością danej marki oraz przedstawiających całą gamę oferowanych produktów czy usług. Skupia się na jednej konkretnej kategorii, artykule czy promocji. W ten sposób użytkownik sieci widząc płatną reklamę, może w nią kliknąć, a następnie zostać przekierowany właśnie do strony docelowej, gdzie otrzyma bardziej szczegółowe informacje. Warto jednocześnie podkreślić, że najczęściej landing page’e są tworzone właśnie w formie jednej strony docelowej.
Jedną z najważniejszych zalet tego rodzaju witryn z pewnością jest łatwość ich obsługi. Nie ulega wątpliwości, że zdecydowanie łatwiej jest poruszać się po mniej rozbudowanym serwisie, którego cała treść znajduje się wyłącznie na jednej stronie. Witryny typu one page, podobnie jak te z większą ilością podstron, mają na samej górze menu, w którym zawarte są najważniejsze kategorie. Po ich kliknięciu serwis automatycznie „przeskakuje” do wybranej tematyki bez konieczności ładowania konkretnej podstrony. Alternatywnym sposobem zapoznawania się ze stroną typu one page jest po prostu jej scrollowanie. Brak konieczności ładowania poszczególnych podstron sprawia, że ten rodzaj witryn pozwala również na mniejsze zużycie transferu. Ze względu na to, że witryny te są zdecydowanie mniej rozbudowane, ich projektowanie jest także zdecydowanie mniej czaso- i pracochłonne, co związane jest również z niższymi kosztami.
Kolejną zaletą tego rodzaju witryn jest także możliwość tworzenia bardziej atrakcyjnego wizualnie contentu. Strony typu one page stawiają na minimalizm w przeciwieństwie do standardowych serwisów. Pozwalają na wdrażanie technologii, jednak należy pamiętać, że im jest ich więcej, tym witryna będzie się dłużej ładować, ponieważ cała zawartość znajduje się na jednej stronie.
Mówiąc o zaletach stron typu one page, należy również wspomnieć, iż są to witryny w pełni responsywne. Oznacza to, że automatycznie dostosowują się do ekranu urządzenia, na którym są wyświetlane. Dzięki temu właściciel tego rodzaju serwisu nie będzie musiał się martwić tworzeniem mobilnej wersji strony czy dopasowaniem jej do potrzeb smartfonów, tabletów czy laptopów – witryna one page jest w pełni responsywna i pozwala na łatwe i komfortowe zapoznanie się z jej zawartością niezależnie od urządzenia, na jakim zostanie wyświetlona. Nie oznacza to jednak, że jednostronicowe serwisy są idealne pod każdym kątem i nie mają żadnych wad. Owszem mają, jednak wszystko zależy od tego, jakie są nasze oczekiwania względem serwisu.
Ze względu na to, że wszystkie treści znajdują się wyłącznie na jednej stronie, witryny te mają pewne ograniczenia. Do najważniejszych z nich należy fakt, że serwisy typu one page, właśnie ze względu na swoją budowę, nie mogą mieć bloga, który mógłby generować dodatkowy ruch na stronie. Co więcej, na tego typu witrynach niemożliwe jest także stworzenie sklepu internetowego. Dlatego, jeśli właśnie taki był cel Twojej działalności w Internecie, niestety musisz zrezygnować z tego rodzaju serwisu na korzyść tradycyjnych stron multi page.
Ze względu na budowę witryn typu one page ograniczeniem jest również ilość contentu, jaki może zmieścić. Oczywiście to, jak dużo treści znajdzie się na stronie, zależy wyłącznie od Ciebie, jednak należy pamiętać, że zbyt duża ilość contentu wpływa na zmniejszenie widoczności oraz czytelności serwisu, a także szybkości jego ładowania. A to z kolei może spowodować, że użytkownikom trudniej będzie zapoznać się z jego zawartością, co poskutkuje wzrostem współczynnika odrzuceń. Aby zatem zapewnić odbiorcom wygodę i funkcjonalność witryny typu one page, należy pamiętać o tym, by treści nie były zbyt rozbudowane, a nawigacja działała poprawnie.
Przede wszystkim w przypadku firm, którym witryna ma służyć jedynie jako ogólne przedstawienie (niezbyt rozbudowanej) oferty. Jeśli chcesz, aby serwis zrobił ogólne dobre wrażenie na Twoich odbiorcach, również będzie to doskonałe rozwiązanie, ponieważ zapewnia duże możliwości technologiczne. Witrynę typu one page wykorzystuje się często także w przypadku landing page’ów w ramach kampanii reklamowych.
Z pewnością docenią ją również mniejsze firmy, które dopiero rozpoczynają swoją działalność w sieci – tutaj należy jednak pamiętać o ograniczeniach związanych z budową stron typu one page, które w przyszłości pozwolą na ograniczoną rozbudowę treści. Z tego rodzaju witryn z powodzeniem mogą skorzystać także marki, których głównym kanałem promocji są płatne reklamy Google Ads czy Facebook Ads. Należy bowiem pamiętać, że serwisy typu one page pozwalają wdrażać wyłącznie niektóre rozwiązania SEO.
Ze względu na swoją budowę ten rodzaj witryn ma ograniczone możliwości w ramach pozycjonowania stron one page. Wszystko przez to, że taki serwis ma wyłącznie jeden adres URL, który jest po prostu stroną główną, a ilość treści, jaką można wdrożyć, nie powinna być zbyt duża.
Ten stan rzeczy sprawia, że witryny jednostronicowe mogą być mniej trafne, a co za tym idzie – sprawiać trudności podczas indeksacji przez roboty wyszukiwarki. Działania SEO stron typu one page nie są niemożliwe, jednak wymagają specjalistycznej wiedzy oraz doświadczenia, aby móc rywalizować o wysoką pozycję w naturalnych wynikach wyszukiwania.
Jak więc skutecznie pozycjonować stronę one page? W pierwszej kolejności należy zadbać o odpowiednio zaplanowany profil linkowy. Mimo że cała treść jednostronicowych witryn znajduje się pod jednym adresem URL, możliwe, a nawet wskazane jest stworzenie podziału serwisu na poszczególne sekcje. Dzięki temu witryna będzie cieszyć się nie tylko lepszą widocznością, ale także rozbudowanym profilem linkowym, który korzystnie wpływa na zwiększanie ruchu w serwisie.
Jak w przypadku każdej strony internetowej, konieczne jest również przeprowadzenie szczegółowej analizy słów kluczowych w celu ustalenia fraz powiązanych z ofertą. Ze względu na to, że witryny typu one page zawierają mniej szczegółowe, a bardziej ogólne informacje, keyword research jest nieco bardziej wymagający niż w przypadku konwencjonalnych serwisów internetowych. W ich przypadku sprawdzą się bardziej konkurencyjne, często rozbudowane frazy np. long tail czy brandowe. Natomiast dla one page’y zdecydowanie lepiej postawić na jedno lub dwa słowa kluczowe, na które pozycjonowana zostanie cała witryna. Z pomocą przychodzą profesjonalne narzędzia, takie jak m.in. Google Keyword Planner, Ahrefs, Senuto czy Semstorm. Odpowiednio wybrane słowa kluczowe są podstawą pozycjonowania każdej witryny, dlatego należy umieścić je nie tylko w treściach na samej stronie, ale także w meta description, meta title, nagłówkach H1 sekcji czy atrybutach alt.
W ramach działań pozycjonerskich nie może zabraknąć oczywiście również unikalnego i jakościowego contentu. Pamiętaj, że Twoja strona będzie zawierała ograniczoną ilość treści. Dlatego koniecznie zadbaj o to, aby znalazły się na niej najważniejsze dla Twojego odbiorcy informacje, które będą nie tylko przedstawione w maksymalnie atrakcyjny sposób, ale także po prostu użyteczne i napisane z pasją.
Wspomniane wyżej łatwość obsługi, funkcjonalność oraz estetyka witryny są niezwykle ważne nie tylko z punktu widzenia samego użytkownika sieci, ale także przeglądarki. UX to aktualnie jeden z najważniejszych elementów witryn, który pozwala nie tylko przyciągać uwagę internautów i ruch na stronie, ale także budować jej wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania. Wszystko to razem stanowi SXO, czyli połączenie marketingu internetowego oraz działań SEO, które razem umożliwiają tworzyć jeszcze bardziej funkcjonalne, estetyczne, użyteczne oraz spełniające wymagania wyszukiwarek strony internetowe, w tym także właśnie one page’e.
Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.
Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!
Zero spamu, tylko konkrety!
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: