Google ocenia strony na podstawie czynników rankingowych. Jednym z nich jest profil linków zwrotnych, czyli liczba oraz jakość linków, które odsyłają do Twojej domeny. Aby ocenić, czy dany odnośnik jest wartościowy i niesie korzyść dla domeny, trzeba mieć świadomość, jak przenoszona jest moc tych linków. W tym celu warto podjąć bardziej szczegółowe działania, aby sprawdzić i ocenić ich wartość. O tym, czym jest link juice i jak można oszacować jego skuteczność, dowiesz się z poniższego artykułu.
Link juice jest terminem pochodzącym z zakresu link buildingu i nawiązuje do wartości, jaka jest przenoszona przez dany link z domeny odsyłającej do domeny docelowej. Określenie to powstało w czasach, kiedy jeszcze Page Rank był głównym czynnikiem rankingowym, a pozycjonerzy skupiali się głównie na działaniach związanych z rozbudową profilu linkowego. Termin ten wywołuje wiele kontrowersji w świecie SEO i coraz rzadziej można go spotkać w różnego rodzaju poradnikach. Innym określeniem jest link equity bądź po prostu moc linka, siła linka.
Siłę danego linka można oszacować na podstawie kilku czynników. Wpływ odnośników na domenę docelową można mierzyć przykładowo poprzez wzrost pozycji na linkowane frazy oraz wzrost wskaźników takich jak: DR (domain rating) i UR (URL rating) przedstawianych w narzędziu Ahrefs.
Podczas analizy profilu linku warto skupić się na:
Jeżeli DA domeny odsyłającej jest wyższy od domeny docelowej, jest to dobry początek. Inaczej mówiąc, taka domena ma zapas mocy, którą może przekazać wraz z linkiem innej domenie.
Jeżeli domena odsyłająca w żaden sposób nie nawiązuje do tematyki domeny docelowej, prawdopodobnie link zostanie uznany za spamerski i link juice nie będzie przekazywany. Natomiast jeżeli odnośnik znajduje się na serwisie z tej samej kategorii bądź serwisie ogólnotematycznym, ale posiadającym zakładkę przeznaczoną pod daną tematykę, zyska nieco na wartości.
Bardzo ważną kwestią jest liczba linków na stronie, na której umieszczony jest Twój odnośnik. Zarówno odnośniki zewnętrzne, jak i wewnętrzne mają tu znaczenie. Jeżeli strona/wpis dodatkowo odsyła do np. trzech innych źródeł, moc strony będzie podzielona na wszystkie linki.
Otoczenie odnośnika, czyli tematyka treści, w której dodany jest link, musi do niego nawiązywać, a także być unikatowa i jakościowa. Dodatkowo tematyka innych odnośników w obrębie strony nie może zagrażać pozycji Twojej domeny – unikaj linkowania w treści, w której umieszczone są odnośniki do spamerskich serwisów czy domen o wulgarnej tematyce. Taka strona automatycznie traci moc.
Na to, ile mocy niesie ze sobą dany link, ma również wpływ jego umiejscowienie na stronie. Większą mocą odznaczają się odnośniki śródtekstowe niż linki umieszczone np. w stopce czy w panelu bocznym.
Podstawą linkowania i przenoszenia link equity jest znajomość relacji dofollow oraz nofollow. Atrybut rel=”dofollow” przenosi moc, przy czym rel=”nofollow” nie przenosi żadnej mocy.
Strona, na której umieszczony jest odnośnik, musi być zaindeksowana. Jeżeli nie została jeszcze zaindeksowana z powodu słabej jakości treści czy oznaczenia strony jako noindex, link również nie zostanie zaindeksowany i nie ma tu mowy o przenoszeniu link juice.
Link juice nie będzie przesyłany ze stron z kodem 404 czy kodem z serii 5xx. Jest natomiast przekazywany przez przekierowania 302 oraz 301 do strony docelowej, ale mimo wszystko lepiej sprawdza się linkowanie do strony z kodem stanu 200.
Link juice przekazywany jest zarówno z linków zewnętrznych (external links), jak i wewnętrznych (internal links). O tych drugich często się zapomina, a przecież jest to szybki i łatwy sposób na dodatkowe wzmocnienie pozycji linkowych fraz.
Aby pozyskiwać więcej mocy z linków zewnętrznych, zadbaj o zachowanie wszystkich aspektów z poprzedniego akapitu. Najważniejsze jest to, aby dzielić treść z jak najmniejszą liczbą dodatkowych linków oraz zwrócić uwagę na autorytet domeny odsyłającej. Pamiętaj, że domena odsyłająca musi mieć wystarczającą siłę, aby przenosić link equity. Skuteczne jest linkowanie z domen o wyższym autorytecie niż domena docelowa. Jeden link z domeny o wyższym autorytecie i wysokiej jakości treści może przynieść więcej korzyści niż kilka z domen o niskim autorytecie i średniej jakości treści. Wszystko oczywiście przy zachowaniu powyższej opisanych czynników.
Tak jak już wcześniej wspomniałam, linki wewnętrzne również przekazują link juice, dlatego należy stale rozbudowywać linkowanie w obrębie całego serwisu. Aby to miało sens, warto linkować z podstron o większej mocy, taką stroną zazwyczaj jest strona główna, strony kategorii czy też popularne wpisy blogowe, które ściągają ruch z wyszukiwarki. Linkowanie z ukrytych stron bądź stron o niskiej wartości w odniesieniu do całego serwisu może nie przynieść większych korzyści.
Trzeba pamiętać również o dywersyfikacji linkowanych słów kluczowych. Wystrzegaj się linkowania na te same frazy – np. spróbuj podlinkować synonimy fraz czy też wyrazy bliskoznaczne i obserwuj wyniki. Nie decyduj się wyłącznie na jeden model linkowania, bo – jak zapewne dobrze wiesz – Google nie lubi spamu J
Mimo że obecnie to treści mają największe znaczenie w kontekście wzrostu pozycji serwisu, profil linków oraz przekazywana przez nie moc wciąż są czynnikiem rankingowym, mającym często kluczową decyzję o pozycji serwisu. Przestrzeganie opisanych powyżej zasad można ładnie określić higieną linkowania – tego typu działanie z pewnością pomoże w pozyskiwaniu większej mocy SEO z linków.
Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.
Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!
Zero spamu, tylko konkrety!
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: