Jak cię widzą, tak cię piszą – to znane przysłowie mówi bardzo wiele o tym, w jaki sposób postrzegamy otaczający nas świat. Wiedzą to również podmioty odpowiedzialne za podejmowanie działań promocyjnych. Im lepsza reputacja marki, tym większe zainteresowanie ofertą. Niestety wciąż zdarzają się sytuacje, w których traci się w oczach klientów – wszystko przez brak znajomości strategii brand safety.
Dowiedz się, czym jest ochrona marki przed nieodpowiednimi treściami oraz w jaki sposób zarządzać reputacją w środowisku online.
Przez brand safety należy rozumieć dbanie o bezpieczeństwo marki. To taki sposób działania, który ma na celu ochronę wizerunku przed negatywnym wpływem nieodpowiednich treści w miejscu umieszczania reklam internetowych. Niezwykle ważną kwestią jest m.in. wybór przestrzeni dla publikacji treści promującej znak firmowy, a także sięganie po odpowiednie narzędzia marketingowe. Ze szczególną ostrożnością należy podchodzić ponadto do kontekstu, w jakim pojawia się dana reklama.
Brand safety to zbiór działań, który daje gwarancję, że reklamy będą publikowane na stronach odpowiadających wartościom marki oraz spełniających określone wymogi prawne. Do zagrożeń dla brand safety zalicza się zatem wszelkie działania niezgodne z założeniami marki. Utrata reputacji jest bardzo prawdopodobna w przypadku, gdy reklama wyświetla się w otoczeniu treści uznawanych za nieetyczne, naruszające prawo lub szkodliwe społecznie.
Wystarczy wymienić tu np. treści odnoszące się do radykalnych poglądów politycznych, wulgarne, dyskryminujące, ksenofobiczne, nawołujące do mowy nienawiści, terroryzmu czy przemocy, aby zorientować się, w czym rzecz. Za zagrażające wizerunkowi marki uznaje się też dezinformację, fake newsy, oszustwa oraz treści kontrowersyjne – także te zamieszczane przez użytkowników sieci w komentarzach czy opiniach.
Ochrona znaku firmowego przed nieodpowiednimi treściami jest istotna nie tylko ze względów wizerunkowych. Utrata reputacji wiążą się również ze sporymi stratami finansowymi, a w niektórych przypadkach z konsekwencjami prawnymi.
Brak działań w ramach brand safety, a tym samym osadzenie marki w niewłaściwym kontekście, działa na szkodę firmy. Wpływa również na widoczność w internetowych wynikach wyszukiwania. Reklama otoczona przez niewłaściwe treści nie wzbudza zaufania wśród odbiorców i nie zachęca do klikania w nią, co czyni ją nieskuteczną. Nie należy zapominać też o tym, że z filozofią marki identyfikują się sami klienci. Jeśli firma, z której usług lub produktów korzystają, nie spełnia ich oczekiwań, szybko przestanie być dla nich interesująca.
Czy istnieje możliwość skutecznej ochrony marki przed utratą reputacji? Tak. Należy mieć jednak świadomość, że działania mające na celu zarządzanie reputacją online muszą być dość złożone, aby przyniosły pożądany skutek.
Podstawową kwestią brand safety jest dbałość o pozyskiwanie przestrzeni reklamowej od sprawdzonych dostawców. Sposobem na zachowanie bezpieczeństwa marki w sieci jest też sprawdzanie wiarygodności witryn internetowych, na których mają być wyświetlane reklamy. Jeśli domena nie wzbudza naszego zaufania, lepiej nie nawiązywać z nią współpracy i poszukać strony z dobrą reputacją. W przeciwnym razie odbiorcy szybko zaczną kojarzyć znak firmowy z niebezpieczną witryną. W tym celu, na potrzeby działań promocyjnych, można stworzyć listę źródeł zaufanych, które spełniają wytyczne marki („biała lista”) i takich, które te wytyczne łamią („czarna lista”).
Teraz wiesz już, jak istotnym zagadnieniem dla każdej marki, która myśli o promocji w internecie, jest brand safety. Ochrona przed nieodpowiednimi treściami to rzecz szalenie ważna w erze cyfrowej – treści docierają do szerokiej publiczności, nie tylko grupy docelowej. Dbałość o znak firmowy, w tym tożsamość i reputację, okazuje się kluczowa dla utrzymania zarówno wypracowanej pozycji na rynku, jak i zaufania klientów. Szczególnie że renomę bardzo trudno odbudować.
Jeśli więc chcesz rozwijać swoją markę, ale nie wprowadziłeś jeszcze procedur brand safety do podejmowanych przez siebie działań promocyjnych – najwyższa pora to zmienić!
Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.
Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!
Zero spamu, tylko konkrety!
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: